Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Always on – ja selvfølgelig!"

- Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Læs bloggen her

Medlemsklubber bruger ulovlige metoder

Foto: morguefile.com



Tirsdag den 31 januar 2017 kl. 10:57 af: Lise Møller Schilder - 1

Antallet af klager over netbutikkers medlemsklubber er det seneste år eksploderet, fortæller Forbrugerombudsmanden.

Mange kunder føler, at de er blevet vildledt, når de har betalt for en vare ved samtidig at tilmelde sig et abonnement. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden mener, at der er flere netbutikker, der ikke er gode nok til at oplyse, at forbrugerne også betaler for et abonnement, inden de bestiller varen.

- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at fem medlemsklubber har markedsført deres abonnementer i strid med forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven, står der i pressemeddelelsen.

Netbutikkerne, der er tale om er:

Luxplus ApS (luxplus.dk)
Bilablau ApS (bilablau.dk)
Plusbog.dk ApS (plusbog.dk)
Piingu.dk ApS (piingu.dk)
YY Trading ApS (ophørspriser.dk)

Virksomhederne har tilkendegivet over for Forbrugerombudsmanden, at de agter eller allerede er i færd med at ændre deres markedsføring.

En ny markedsføringstrend

- Inden for den seneste årrække er der kommet et marked for medlemsklubber inden for blandt andet parfume, bøger, husholdning og helsekost. Virksomhederne, der selv betegner sig som fordelsklubber, tilbyder medlemmer at købe varer til særlige priser, hvis de samtidig tegner et løbende abonnement. Abonnementet koster typisk 69-99 kroner om måneden, skriver Forbrugerombudsmanden. 

Mange kunder er dog ikke opmærksomme på netop dette. Så i takt med, at markedet er vokset, har Forbrugerombudsmanden fået flere og flere klager. I 2016 fik Forbrugerombudsmanden 145 klager over medlemsklubber, hvilket er en tredobling i forhold til året før.

- Der er ikke noget galt i at sælge abonnementer sammen med en vare. Men det går ikke, når man blot slår på attraktive priser på varerne. Forbrugerne skal klart og tydeligt oplyses om, at der kommer et abonnement oveni, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

LÆS OGSÅ: Ekspert i loyalitet: Kundeklubber er kun for de rigtig store



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (1) har kommenteret



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

aage juhl nielsen


15-08-2017 14:44

jeg er også blevet snydt svidlerfirmaet bilablau

 

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD