Medlemsklubber bruger ulovlige metoder
Antallet af klager over netbutikkers medlemsklubber er det seneste år eksploderet, fortæller Forbrugerombudsmanden.
Mange kunder føler, at de er blevet vildledt, når de har betalt for en vare ved samtidig at tilmelde sig et abonnement. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden mener, at der er flere netbutikker, der ikke er gode nok til at oplyse, at forbrugerne også betaler for et abonnement, inden de bestiller varen.
- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at fem medlemsklubber har markedsført deres abonnementer i strid med forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven, står der i pressemeddelelsen.
Netbutikkerne, der er tale om er:
Luxplus ApS (luxplus.dk)
Bilablau ApS (bilablau.dk)
Plusbog.dk ApS (plusbog.dk)
Piingu.dk ApS (piingu.dk)
YY Trading ApS (ophørspriser.dk)
Virksomhederne har tilkendegivet over for Forbrugerombudsmanden, at de agter eller allerede er i færd med at ændre deres markedsføring.
En ny markedsføringstrend
- Inden for den seneste årrække er der kommet et marked for medlemsklubber inden for blandt andet parfume, bøger, husholdning og helsekost. Virksomhederne, der selv betegner sig som fordelsklubber, tilbyder medlemmer at købe varer til særlige priser, hvis de samtidig tegner et løbende abonnement. Abonnementet koster typisk 69-99 kroner om måneden, skriver Forbrugerombudsmanden.
Mange kunder er dog ikke opmærksomme på netop dette. Så i takt med, at markedet er vokset, har Forbrugerombudsmanden fået flere og flere klager. I 2016 fik Forbrugerombudsmanden 145 klager over medlemsklubber, hvilket er en tredobling i forhold til året før.
- Der er ikke noget galt i at sælge abonnementer sammen med en vare. Men det går ikke, når man blot slår på attraktive priser på varerne. Forbrugerne skal klart og tydeligt oplyses om, at der kommer et abonnement oveni, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
LÆS OGSÅ: Ekspert i loyalitet: Kundeklubber er kun for de rigtig store
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter