Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Medlemsklubber bruger ulovlige metoder





Tuesday den 31 January 2017 kl. 10:57 af: Lise Møller Schilder

Antallet af klager over netbutikkers medlemsklubber er det seneste år eksploderet, fortæller Forbrugerombudsmanden.

Mange kunder føler, at de er blevet vildledt, når de har betalt for en vare ved samtidig at tilmelde sig et abonnement. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden mener, at der er flere netbutikker, der ikke er gode nok til at oplyse, at forbrugerne også betaler for et abonnement, inden de bestiller varen.

- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at fem medlemsklubber har markedsført deres abonnementer i strid med forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven, står der i pressemeddelelsen.

Netbutikkerne, der er tale om er:

Luxplus ApS (luxplus.dk)
Bilablau ApS (bilablau.dk)
Plusbog.dk ApS (plusbog.dk)
Piingu.dk ApS (piingu.dk)
YY Trading ApS (ophørspriser.dk)

Virksomhederne har tilkendegivet over for Forbrugerombudsmanden, at de agter eller allerede er i færd med at ændre deres markedsføring.

En ny markedsføringstrend

- Inden for den seneste årrække er der kommet et marked for medlemsklubber inden for blandt andet parfume, bøger, husholdning og helsekost. Virksomhederne, der selv betegner sig som fordelsklubber, tilbyder medlemmer at købe varer til særlige priser, hvis de samtidig tegner et løbende abonnement. Abonnementet koster typisk 69-99 kroner om måneden, skriver Forbrugerombudsmanden. 

Mange kunder er dog ikke opmærksomme på netop dette. Så i takt med, at markedet er vokset, har Forbrugerombudsmanden fået flere og flere klager. I 2016 fik Forbrugerombudsmanden 145 klager over medlemsklubber, hvilket er en tredobling i forhold til året før.

- Der er ikke noget galt i at sælge abonnementer sammen med en vare. Men det går ikke, når man blot slår på attraktive priser på varerne. Forbrugerne skal klart og tydeligt oplyses om, at der kommer et abonnement oveni, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

LÆS OGSÅ: Ekspert i loyalitet: Kundeklubber er kun for de rigtig store



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD