Matas tredobler toplinjen på nettet
Lige nu oplever Matas en historisk vækst i onlinesalget. Men der er ikke fremgang over hele linjen, viser den seneste delårsrapport.
Den stort anlagte satsning på at gøre Matas mere digital ser ud til at slå igennem i regnskaberne.
I første kvartal af regnskabsåret 2019/20 steg omsætningen på matas.dk med 67 procent i forhold til samme periode året år, hvilket er den højeste salgsvækst til dato.
- Derudover er selskabet Firtal med webshops som helsebixen.dk, jala-helsekost.dk og made4men.dk blevet en del af koncernen, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse. Han er adm. direktør i Matas.
- Det samlede onlinesalg er tredoblet i forhold til samme kvartal sidste år, slår han fast.
Samlet set udgjorde onlinesalget 10,9 procent af kvartalets omsætning mod 3,7 procent året før.
Underliggende salg går lidt tilbage
På den overordnede toplinje er der også vækst at spore - den går et nyk frem til 875,6 millioner kroner. Omvendt dykker det justerede resultat for kvartalet en smule.
- Det samlede resultat i kvartalet er på niveau med vores forventninger, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:
- Vi har investeret i innovation og vækst i både Matas og Firtal samt gennem det netop gennemførte opkøb af Kosmolet A/S (firmaet bag mærket Nilens Jord, red), og det slår nu positivt igennem med en toplinjevækst på 3,8 procent.
På grund af færre handelsdage og et stærkt første kvartal sidste år, så faldt det underliggende salg (like for like) med 1,2 procent. Men tager man højde for kalendereffekten, går det den rigtige vej.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter