Matas styrker indtjeningen trods voksende omkostninger
Vækst i egne brands har været afgørende for indtjeningen, forklarer topchefen i Matas.
Allerede i starten af januar meldte Matas om stigende omsætning i årets tredje kvartal af 2022/23, men nu bliver hele regnskabet lagt frem.
Indtjeningen stiger i Matas, selvom den store butikskæde har været plaget af voksende omkostninger. Driftsresultatet lander på 296 millioner kroner, og det er et hak bedre end de 284 millioner fra samme periode året før.
Det samlede resultat går en smule frem til 147,3 millioner kroner.
- Rentabiliteten blev forbedret, til trods for øgede energi- og anlægsomkostninger, grundet vækst i egne brands samt vores pluk-i-butik koncept, som sikrer levering til kunderne inden for en time samt reducerer ordreopfyldelsesomkostningerne, siger den adm. direktør i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg.
Samtidig endte julesæsonen med at blive god. Matas har ekspederet et rekordhøjt antal kunder og afsluttet kvartalet med en 16 procent vækst i onlinesalget.
- Tallene bekræfter vores væksstrategi, selv i et udfordrende detailmarked, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Omsætningen i tredje kvartal lyder på 1.396 millioner kroner - en stigning på 1,3 procent i forhold til samme periode året før. Det underliggende salg steg med 1,2 procent i kvartalet.
- På baggrund af de gode resultater for 3. kvartal 2022/23, forventes EBITDA-marginen før særlige poster at ligge i den øvre ende af det guidede interval for regnskabsåret 2022/23, lyder målsætningen fra Gregers Wedell-Wedellsborg.
LÆS OGSÅ: Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter