Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sommervæksten i Matas gik uden om de fysiske butikker

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 10 November 2022 kl. 10:01 af: Kristian Holgersen

De fysiske butikker taber en smule terræn. Men det bliver opvejet af markant fremgang på nettet, viser kvartalsregnskab fra Matas.

I regnskabsårets andet kvartal, som strækker sig fra juli til udgangen af september, gik salget i de fysiske Matas-butikker 0,7 procent tilbage.

Alligevel ender den samlede omsætning i Matas med at stige 1,6 procent til 989 millioner kroner. Det skyldes en markant fremgang på nettet, hvor væksten ligger på lige knap 10 procent.

Gennem de seneste år har Matas investeret massivt i at gøre forretningen mere digital.

- Matas’ vellykkede transformation i de seneste fem år har sikret os en stærk finansiel position, og vi vil fortsætte med at investere i langsigtet vækst, siger den adm. direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg.

Resultatet efter skat ligger på 46,7 millioner kroner for andet kvartal.

Vanskeligere klima forude

Da danskerne rejste på sommerferie, oplevede Matas et mindre fald i salget, men derudover endte de varme måneder med at være indbringende.

- Væksten fortsatte efter sommeren på trods af bekymringer om stigende leveomkostninger. Kunderne handlede generelt hyppigere og købte for mere på grund af det udvidede sortiment på matas.dk, hvor den tocifrede vækst vendte tilbage, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Men nu venter en anderledes svær periode, vurderer topchefen. Han kan allerede kan se ændringer i kundernes adfærd og varsler et vanskeligere økonomisk klima for resten af regnskabsåret.

- Vi ser tegn på, at kunderne vælger billigere produkter og skærer ned på forbruget i slutningen af måneden. Vi fastholder forventningerne til regnskabsåret men noterer os den øgede risiko og vil fortsat fokusere på at optimere vores omkostningsbase i den resterende del af 2022/23, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.


MATAS A/S

Hoved- og nøgletal anført i DKK mio.

Omsætning i 2. kvt. 
2022/23: 989,2
2021/22: 973,9

Bruttoresultat i 2. kvt.
2022/23: 442,9
2021/22: 430,9

Resultat efter skat i 2. kvt.
2022/23: 46,7
2021/22: 36,4

Underliggende omsætningsvækst (like for like) i 2. kvt.
2022/23: 1,6 %
2021/22: 1,8 %

Kilde: Matas


LÆS OGSÅ: Matas har fundet en vej til de unges opmærksomhed 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD