Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Matas går tilbage: Kaster trecifret millionbeløb efter ny vækstplan

Foto: Matas



Wednesday den 30 May 2018 kl. 09:29 af: Kristian Holgersen

Væksten udebliver hos Matas. - Vi skal slå ind på en ny kurs og være skarpere, siger topchef i kølvandet på det seneste regnskab.

Efter endnu et lunkent regnskab med stagnerende nøgletal tager Matas skeen i den anden hånd.

Over de næste fem år vil Matas bruge 600 millioner kroner på at "forny og omstille" forretningen til at tackle den hårde konkurrence fra nettet og fysiske kæder som Normal.

- Tallene taler deres eget tydelige sprog. Vi skal slå ind på en ny kurs og være skarpere for fortsat at levere de resultater, vores ejere forventer, siger Matas-CEO Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse. 

- Vi tror på, at vi med vækststrategien over de næste fem år kan øge Matas' omsætning med 300 til 500 mio. kroner, fortsætter han.

I årsregnskabet for 2017/18 går omsætningen en tand tilbage til 3,42 milliarder kroner. Det samlede resultater lyder på 280 millioner kroner - 59 millioner mindre end sidste år.

Sanselige butikker

En del af vækstplanen, som går under navnet “Et fornyet Matas,” har til formål at forbedre nethandlen. 

- Derfor har vi lanceret dag-til-dag levering over hele landet - og blænder nu op for samme dags levering i hovedstadsområdet, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

De mere end 275 fysiske Matas-butikker er ikke på vej ud, men der er brug for at tænke nyt.

- Vi tror på den fysiske butik, men butikkens rolle bliver en anden i en fremtid med mere nethandel. Vi vil derfor modernisere vores butikskoncept - og åbne nye butikker, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:

- Det skal være mere sanseligt, mere personligt, og nemmere handle i Matas. Vi kan også se muligheder i at lægge mindre butikker sammen til større og mere attraktive butikker. Til gengæld er alle vores butikker i dag sunde, så vi har ikke aktuelle planer om at lukke butikker.

Vækst kræver flere investeringer

Ifølge topchefen er det ikke muligt at spare sig til succes. Aktionærerne må indstille sig på, at der skal omsættes mere og investeres mere for at fastholde en god indtjening, fremgår det af pressemeddelelsen.

- Matas' aktionærer har nydt godt af en meget solid indtjening. Men vi må konstatere, at konkurrencen i både detail- og nethandlen er blevet hårdere og det vil fortsætte, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Derfor skal vi ganske enkelt sælge mere for at tjene det samme. Den udfordring tager vi nu på os - både ved at rebe sejlene, men også ved at udvikle helt nye måder, hvorpå vi kan betjene vore kunder - uanset hvor og hvornår de ønsker at handle hos os, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Irma klar til omfattende revitalisering af konceptet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD