Matas går tilbage: Kaster trecifret millionbeløb efter ny vækstplan
Væksten udebliver hos Matas. - Vi skal slå ind på en ny kurs og være skarpere, siger topchef i kølvandet på det seneste regnskab.
Efter endnu et lunkent regnskab med stagnerende nøgletal tager Matas skeen i den anden hånd.
Over de næste fem år vil Matas bruge 600 millioner kroner på at "forny og omstille" forretningen til at tackle den hårde konkurrence fra nettet og fysiske kæder som Normal.
- Tallene taler deres eget tydelige sprog. Vi skal slå ind på en ny kurs og være skarpere for fortsat at levere de resultater, vores ejere forventer, siger Matas-CEO Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.
- Vi tror på, at vi med vækststrategien over de næste fem år kan øge Matas' omsætning med 300 til 500 mio. kroner, fortsætter han.
I årsregnskabet for 2017/18 går omsætningen en tand tilbage til 3,42 milliarder kroner. Det samlede resultater lyder på 280 millioner kroner - 59 millioner mindre end sidste år.
Sanselige butikker
En del af vækstplanen, som går under navnet “Et fornyet Matas,” har til formål at forbedre nethandlen.
- Derfor har vi lanceret dag-til-dag levering over hele landet - og blænder nu op for samme dags levering i hovedstadsområdet, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
De mere end 275 fysiske Matas-butikker er ikke på vej ud, men der er brug for at tænke nyt.
- Vi tror på den fysiske butik, men butikkens rolle bliver en anden i en fremtid med mere nethandel. Vi vil derfor modernisere vores butikskoncept - og åbne nye butikker, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:
- Det skal være mere sanseligt, mere personligt, og nemmere handle i Matas. Vi kan også se muligheder i at lægge mindre butikker sammen til større og mere attraktive butikker. Til gengæld er alle vores butikker i dag sunde, så vi har ikke aktuelle planer om at lukke butikker.
Vækst kræver flere investeringer
Ifølge topchefen er det ikke muligt at spare sig til succes. Aktionærerne må indstille sig på, at der skal omsættes mere og investeres mere for at fastholde en god indtjening, fremgår det af pressemeddelelsen.
- Matas' aktionærer har nydt godt af en meget solid indtjening. Men vi må konstatere, at konkurrencen i både detail- og nethandlen er blevet hårdere og det vil fortsætte, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
- Derfor skal vi ganske enkelt sælge mere for at tjene det samme. Den udfordring tager vi nu på os - både ved at rebe sejlene, men også ved at udvikle helt nye måder, hvorpå vi kan betjene vore kunder - uanset hvor og hvornår de ønsker at handle hos os, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: Irma klar til omfattende revitalisering af konceptet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter