Mange vil sænke forbruget i storcentre efter coronakrisen
På den anden siden af coronakrisen regner forbrugerne med at ændre vaner på flere områder. Det viser en ny undersøgelse.
Under coronakrisen har danskerne i høj grad ændret deres forbrugsvaner - hvilket især har været tydeligt i detailhandlen, hvor mange brancher har oplevet en opbremsning i omsætningen.
Nu er hverdagen lige så stille ved at vende tilbage igen, men noget tyder på, at forbruget også bliver påvirket på længere sigt.
Ifølge en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov regner en væsentlig andel af danskere med at ændre deres forbrugsvanerne efter coronakrisen.
Eksempelvis svarer 14 procent, at de i “lidt mindre” grad vil bruge penge i større supermarkeder og storcentre, mens fire procent regner med at bruge “meget mindre.”
Samtidig regner en pæn del af danskerne at bruge flere penge på medier og nyheder, dagligvarer online og take away.
Her forventer danskerne at øge deres forbrug
(Hvordan forventer du, at dit forbrug af følgende bliver fremover i forhold til før corona-pandemien?)
Ferie i DK:
Lidt mere: 26 % | Meget mere: 8 %
Danske produkter (andre end fødevarer)
Lidt mere: 22 | Meget mere: 7
Dansk producerede fødevarer
Lidt mere: 22 | Meget mere: 10
Medier og nyheder
Lidt mere: 15 | Meget mere: 5
Hjemmeunderholdning
Lidt mere: 15 | Meget mere: 5
Gør-det-selv-løsninger i hjemmet
Lidt mere: 13 | Meget mere: 4
Onlinekøb af dagligvarer
Lidt mere: 11 | Meget mere. 4
Sociale medier
Lidt mere: 11 | Meget mere: 4
Rejseforsikring / afbestilling
Lidt mere: 11 | Meget mere: 3
Take away og levering
Lidt mere: 11 | Meget mere: 3
Her forventer danskerne at mindske deres forbrug
(Hvordan forventer du, at dit forbrug af følgende bliver fremover i forhold til før corona-pandemien?)
Ferie i udlandet
Lidt mindre: 21 % | Meget mindre: 11 %
Udenlandsk producerede fødevarer
Lidt mindre: 17 | Meget midnre: 5
Større supermarkeder / storcentre
Lidt mindre: 14 | Meget mindre: 4
Restaurant og cafébesøg
Lidt mindre: 14 | Meget mindre: 6
Offentlig transport
Lidt mindre: 12 | Meget mindre: 8
Kulturelle tilbud
Lidt mindre: 12 | Meget mindre: 5
Større sportsbegivenheder
Lidt mindre: 9 | Meget mindre 7
Køb af dagligvarer i fysiske butikker
Lidt mindre: 7 | Meget mindre 2
Fitnesscenter
Lidt mindre: 6 | Meget mindre: 8
Kilde: YouGov
LÆS OGSÅ: Vi bruger penge igen: Niveauet nærmer sig normalen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter