Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Coronakrisen styrker forbrugernes øko-trang





Monday den 25 May 2020 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Mens coronavirussen har sat store dele af samfundet på den anden ende, har forbrugerne valgt at putte langt flere øko-varer i kurven.

Danske forbrugere har i stigende grad set efter det velkendte ø-mærke i månederne under coronakrisen.

Sådan lyder meldingen fra en lang række dagligvarebutikker - både fysiske og digitale - som Økologisk Landsforening har været i kontakt med.

- I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på fx økologiske kornprodukter, fordi der under coronakrisen er sket op mod en 25 pct. stigning i salget, udtaler Thomas Roland - CSR-chef i Coop - i Økologisk markedsrapport 2020, som udgives af Økologisk Landsforening.

Hos konkurrenten på nettet - Nemlig.com - kan de også mærke interessen for de økologiske varer.

- Kunderne køber flere økologiske måltidskasser, samt økologisk konfekture, fersk kød, øl og vin, og vi tror på, at vores kunder vil have endnu mere fokus på sundhed og miljø efter Covid-19, og det forventer vi vil påvirke salget af økologi positivt, siger Jack Enevoldsen i samme rapport. Han er kategoridirektør i Nemlig.com.

Krisetider er øko-tider

En frisk undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov tegner et lignende billede. Her svarer 14 procent af forbrugerne, at økologi er blevet mere vigtigt for dem under coronakrisen.

- Salget af økologiske fødevarer stiger solidt hvert år. Også i krisetider vækster økologien, modsat hvad man ellers skulle tro. Det skete også under finanskrisen i nullerne, siger Michael Langberg. Han er markedschef i Økologisk Landsforening.

- Når vi bliver nødt til at skrue ned for det udadvendte liv, tager vi adfærden med hjem i stedet. Der skal jo stadig være mulighed for at leve sundt og forkæle sig selv med kvalitet og friske, lokale råvarer, fortsætter han.

Samtidig viser undersøgelsen fra YouGov, at 32 procent af forbrugerne går mere op i at købe fødevarer produceret i Danmark.

LÆS OGSÅ: Forbrugerne rev flere økologiske varer ned fra hylderne i 2019



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD