Coronakrisen styrker forbrugernes øko-trang
Mens coronavirussen har sat store dele af samfundet på den anden ende, har forbrugerne valgt at putte langt flere øko-varer i kurven.
Danske forbrugere har i stigende grad set efter det velkendte ø-mærke i månederne under coronakrisen.
Sådan lyder meldingen fra en lang række dagligvarebutikker - både fysiske og digitale - som Økologisk Landsforening har været i kontakt med.
- I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på fx økologiske kornprodukter, fordi der under coronakrisen er sket op mod en 25 pct. stigning i salget, udtaler Thomas Roland - CSR-chef i Coop - i Økologisk markedsrapport 2020, som udgives af Økologisk Landsforening.
Hos konkurrenten på nettet - Nemlig.com - kan de også mærke interessen for de økologiske varer.
- Kunderne køber flere økologiske måltidskasser, samt økologisk konfekture, fersk kød, øl og vin, og vi tror på, at vores kunder vil have endnu mere fokus på sundhed og miljø efter Covid-19, og det forventer vi vil påvirke salget af økologi positivt, siger Jack Enevoldsen i samme rapport. Han er kategoridirektør i Nemlig.com.
Krisetider er øko-tider
En frisk undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov tegner et lignende billede. Her svarer 14 procent af forbrugerne, at økologi er blevet mere vigtigt for dem under coronakrisen.
- Salget af økologiske fødevarer stiger solidt hvert år. Også i krisetider vækster økologien, modsat hvad man ellers skulle tro. Det skete også under finanskrisen i nullerne, siger Michael Langberg. Han er markedschef i Økologisk Landsforening.
- Når vi bliver nødt til at skrue ned for det udadvendte liv, tager vi adfærden med hjem i stedet. Der skal jo stadig være mulighed for at leve sundt og forkæle sig selv med kvalitet og friske, lokale råvarer, fortsætter han.
Samtidig viser undersøgelsen fra YouGov, at 32 procent af forbrugerne går mere op i at købe fødevarer produceret i Danmark.
LÆS OGSÅ: Forbrugerne rev flere økologiske varer ned fra hylderne i 2019
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter