Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Lokal butik satser på oplevelser i jagten på kundeloyalitet

Butiksejer Anna Jensen arrangerer hvert år et modeshow i Odder. Til årets arrangement var der 700 gæster, som i dagens anledning blev fragtet rundt at Amin Jensen.
Foto: Anna og Søs



Thursday den 28 May 2015 kl. 05:50 af: Freja Thorbech

En professionel lommetyv, modeshow for 700 gæster og snevejrsgaranti. En lokal butiksejer har sat fokus på oplevelser i forsøget på at skabe relationer og kundeloyalitet.

Der er i den grad fokus på oplevelser i butikken Anna & Søs i Odder.

Det er Anna Jensen, der sammen med sin søster Line Jensen driver modebutikken i den østjyske by, og her er oplevelser i højsædet.

- Det er en udfordrende tid, vi lever i. Derfor er det også så vigtigt at give kunden den ekstra oplevelse, der kan differentiere os, i stedet for at kunden bliver derhjemme og køber ind foran skærmen. Med oplevelser får man en fælles referenceramme med kunden, som giver den nære relation og loyalitet, siger Anna Jensen til detailfolk.dk.

Hun har selv en baggrund som leverandør til underholdningsbranchen

- Det har givet mig en god fornemmelse for, hvilke virkemidler man kan bruge for at skabe en mindeværdig oplevelse, og det bruger vi en del i butikken, forklarer hun.

Butikken har blandt andet haft besøg af en professionel showlommetyv, der udfordrede de modigste kunder og endte med at rippe dem for nøgler, pung og mobiltelefon.

- Ved tilbagelevering af effekterne uddelte lommetyven gratis give-aways. Disse give-aways vil for altid minde kunderne om en sjov og anderledes oplevelse - i modsætning til den traditionelle ballon og lignende der udleveres til børn på hvert et gadehjørne, siger Anna Jensen.

Modeshow for 700 deltagere

Anna & Søs har de sidste ti år også stået bag et årligt tilbagevendende modeshow, der for hvert år har vokset sig større og større.

Da det sidste arrangement løb af stablen var det med 700 betalende gæster, der havde flået de tilgængelige billetter ned fra hylderne inden for en time, mens 800 havde skrevet sig på en venteliste. Og Anna Jensen er meget bevidst om, at det er nogle helt særlige virkemidler, der skal til for at vække så mange menneskers interesse.

- Blandt andet holder vi altid programmet hemmeligt, så man kan gå og snakke med kollegerne om, hvad man mon kan komme til at gå glip af, hvis man ikke er med. Der skal selvfølgelig være noget, så man ikke bliver skuffet, så vi har altid en kendis med, eller vi har fået en leverandør til at sponsorere en vild gave til alle, forklarer hun.

Til dette års arrangement havde man fået Amin Jensen til at agere buschauffør, da de mange deltagere skulle fragtes fra kulturhuset, hvor arrangementet blev holdt, ind til byen og butikkerne.

Samtidig havde Bestseller udlovet et par jeans til hver af deltagerne. Det gav også Anna Jensen mulighed for at få samtlige 700 deltagere igennem sin butik igen, hvor de dagen efter kunne komme og hente deres gratis jeans. Det gav en oplagt mulighed for mersalg af bluser, og alt i alt kunne man sagtens mærke effekten af arrangementet i Anna & Søs i de efterfølgende dage.

- Vi havde rigtig travlt den uge. Jeg har også kunne mærke det i forhold til nye kundegrupper. Selvom man har ligget i byen længe, er der altid nogle, der har nogle andre vaner. Dem har vi været ude at prikke på skulderen og givet dem en invitation til arrangementet. I og med der var så meget hype om billetterne, så syntes de, at det var ret fedt at komme med, og så har vi på den måde fået nogle nye kunder ind, som jeg kan se også har været her efterfølgende. Det er næsten det allerbedste, siger Anna Jensen.

Det kan måske virke uoverskueligt at skulle kaste sig ud i at arrangere så stort et event som selvstændig butiksejer, og Anna Jensen medgiver, at det godt kan trække tænder ud. Men hun fremhæver blandt andet det store sammenhold, som de handlende i Odder har.

Flere og flere butiksejere fra byen er nemlig efterhånden hoppet med på showet, og det er nu ikke længere kun Anna Jensen og søsterens tøj, der vises frem på catwalken. Også den lokale sportsbutik, skobutik og brillebutik er hoppet med på at fremvise deres produkter, ligesom det er lokale frisører, der har ordnet hår og negle på modellerne. Maden har et par lokale restauranter sørget for.

- Det er fedt, at man lærer hinanden at kende på en anden måde, når man arbejder sammen på et fælles projekt. Der har været mange med, sågar vores køkkenbutik som umiddelbart har svært ved at byde ind med noget til et modeshow, men han har så delt goodie bags ud til de 700 kvinder, som han dermed får ind gennem sin butik, forklarer Anna Jensen.

Kunstigt snevejr i december

Byen har en lokal handelsstandsforening, men samtidig er 13 butikker omkring Anna Jensens butik gået sammen om et særligt aktivitetsudvalg i deres ende af byen. De har en fælles konto, hvor de hver især indbetaler et fast månedligt beløb og derefter skiftes til at arrangere forskellige ting,

- Det gør, at man også får gjort noget i de perioder, hvor man selv er presset eller ikke er motiveret eller inspireret, siger Anna Jensen og fortæller, at det blandt andet har resulteret, at butikkerne sidste år op til jul lovede kunderne, at der var sne over deres butikker hver weekend i december.

- Vi havde hyret et firma til at lave snevejr, og det var et kæmpe hit, blandt andet fordi der ikke faldt rigtig sne, siger Anna Jensen.

Butikkerne har også forsøgt sig med at arrangere ponyridning, konkurrencer, koncerter, professionelle fotoshoots, besøg fra en realitystjerne og snart vil nogle af dem forsøge sig med at holde åbent 28 timer i træk.

- Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke tror på, at vi kommer til at tjene guld på det, da vi skal annoncere, have rabatter og folk stående til dyr takst. Men det er lige så meget for at lave noget skævt i gågaden og gøre opmærksom på, at handelslivet i Odder er med på at gøre nogle skæve ting, forklarer Anna Jensen.

Er personlig på Facebook

De mange forskellige, skæve arrangementer bruger hun samtidig i sin Facebook-kommunikation med kunderne. Butikkens Facebook-side har omkring 2.400 likes.

- Mit primære mål på Facebook er at blive så personlig som muligt. Kopierer jeg en smart annonce fra en af vores leverandører, så giver det ingenting. Hvis jeg sætter noget på omkring mig selv, vores personale eller noget sjovt, det er sket i butikken, så får jeg helt vildt mange reaktioner på det, siger hun og forklarer, at det kan hænge sammen med, at Odder er en lille by.

Hun eksemplificerer med, når hun eksempelvis lægger billeder op af tre forskellige medarbejdere, der fremviser deres personlige favoritter i butikken lige nu, eller når hun poster et lille video-klip med glade, men trætte medarbejdere, der rydder op efter en kampagne og takker for opbakningen.

- Folk synes, at det er spændende at følge med, siger Anna Jensen til detailfolk.dk.

Anna og Line Jensen har drevet Anna & Søs de sidste 12 år. Før det havde de i nogle år opkøbt restpartier og solgt dem på lagersalgsbasis ved siden af deres respektive jobs. Anne Jensen er uddannet i en boghandel, mens søsteren er markedsøkonom. Butikken har ti medarbejdere.

LÆS OGSÅ: Brillebutik lokker med jazz og kaffe frem for tilbud



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD