Fremadstormende Lidl tjener penge og satser på butiksåbninger
Lidls historie:
Lidl blev grundlagt i 1930’erne i Ludwigshafen-Mundenheim af Josef Schwarz, hvis søn,
Dieter Schwarz, nu driver supermarkedskæden. Lidl startede som en frugt- og grøntforretning, men i 1973 udviklede forretningen sig til et decideret lavprissupermarked.
Dermed opstod behovet for et mundret navn til supermarkedet. Man forkastede hurtigt ’Schwarz Marked’ (Det Sorte Marked) som en mulighed, og i stedet købte Schwarz rettighederne til en lokal skolelærers efternavn – en herre ved navn hr. Lidl.
I Danmark åbner Lidl-butik nummer 100 den 7. april 2016. Den første danske butik åbnede i 2005.
Torsdag åbner Lidl sin butik nummer 100 i Danmark. Men om få år satser discountkæden på at have mange flere butikker.
Ligesom sine konkurrenter Rema 1000 og Netto formår discountkæden Lidl at tjene penge på det stærkt konkurrenceprægede marked for discountkæder i Danmark.
Således kom Lidl ud af 2015 med et overskud ’i underkanten af 100 millioner kroner’, oplyser Lidl, som ikke offentliggør regnskaber som privatejet virksomhed.
Torsdag åbner Lidl, som kom til Danmark i 2005, sin butik nummer 100 i Danmark. Men den fremadstormende blå-gule discountkæde har mod på mange flere danske butikker. Derfor håber Lidl at kunne finde de rigtige beliggenheder og få byggetilladelser til mellem 50 og 60 nye butikker inden for de kommende år.
Til sammenligning åbnede Lidl 13 butikker i Danmark i 2015.
LÆS OGSÅ: Butiksåbninger: Lidl runder skarpt hjørne
Vil udnytte momentum
I dag er Lidl ifølge discountkæden selv blevet ’en integreret del af det danske dagligvaremarked’, og kæden vil udnytte sit momentum.
- Lidls konkurrenter på det danske dagligvaremarked har lige nu intenst fokus på værdien af egne mærker og private label-varer, og der er ingen tvivl om, at de danske mærkevareprodukter går en hård tid i møde med at bevare positionen over for supermarkedskædernes egne mærkevarer, vurderer Lidl.
Lidl har i en årrække haft ’en væsentligt større andel’ af egne mærkevarer i sortimentet, og lidl vurderer, at man er den kæde, der står bedst rustet til den kommende tids ændrede konkurrencesituation.
I Danmark har Lidl 2250 medarbejdere.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter