Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kan fremtidens parkering hjælpe butikkerne?"

- Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Læs bloggen her

Kunder i massevis sender Matas på ret kurs

Foto: Matas



Onsdag den 22 august 2018 kl. 09:20 af: Kristian Holgersen - 1

Matas oplever en markant stigning af kunder. Det gør godt i kvartalsregnskabet, hvor gamle direktører trækker lidt ned.

At kalde det en dyb krise er måske at overdrive, men i en længere periode har mørke skyer lidt efter lidt trukket sig sammen over Matas.

Senest modtog den stort anlagte investeringsplan “Et fornyet Matas” drøje hug af aktionærerne, som gerne så endnu større forandringer. 

Men nu er der godt nyt fra regnskabsfronten. I årets første kvartal går omsætningen nemlig frem til 843,8 millioner kroner. En stigning på 1,6 procent i forhold til samme periode sidste år - og nok til at aftvinge en positiv kommentar fra topchefen.

- Året er startet godt med flere kunder og vækst i salget. Samlet set betjente vi 120.000 kunder flere end samme kvartal sidste år, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en regnskabskommentar. Han har været administrerende direktør i Matas siden november 2017.

- Væksten er først og fremmest drevet af den oprustning på matas.dk, vi igangsatte i starten af året, fortsætter han.

Den underliggende omsætningsvækst var 1,1 procent like for like.

Gamle direktører trækker ned

Som en del af investeringsplanen “Et fornyet Matas” satte Gregers Wedell-Wedellsborg tidligere på sommeren et helt nyt direktørhold. Se en oversigt over de nye ansigter her.

Forandringerne ender dog med at kappe toppen af overskuddet, som går lidt over tre millioner kroner tilbage og lander på 70,8 millioner efter skat.

- På grund af ekstraordinære fratrædelsesomkostninger i forbindelse med omstrukturering af ledelsen, blev periodens resultat efter skat en smule lavere end samme kvartal sidste år, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Satsning på nettet virker

Oprustningen på netbutikken, som topchefen nævner, er sat i system med vækstplanen Matas 4D. Det skal gøre handlen online hurtigere og nemmere.

Blandt de nye tiltag er levering samme dag i Storkøbenhavn, mens resten af landet må nøjes med at modtage sine varer næste dag.

Det har været med til at styrke nethandlen med 50 procent i årets første kvartal. Mere end halvdelen af alle ordrer blev afhentet i kædens fysiske butikker, fremgår det af regnskabet.

LÆS OGSÅ: Matas taber halvdelen af værdien



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (1) har kommenteret



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Per Jacobsen


22-08-2018 13:40

Nu er der jo tale om at omsætningen er opgjort i løbende priser.

Så hvis man indregner stigning i forbrugerpriserne så er historien vel ikke så positiv? Så der er snarere tale om 0 vækst.

Det betyder også, at kunderne i gns. køber mindre hvis antallet af kunder er steget.?

Så overskriften er vist lidt misvisende...

 

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD