Kunder i massevis sender Matas på ret kurs
Matas oplever en markant stigning af kunder. Det gør godt i kvartalsregnskabet, hvor gamle direktører trækker lidt ned.
At kalde det en dyb krise er måske at overdrive, men i en længere periode har mørke skyer lidt efter lidt trukket sig sammen over Matas.
Senest modtog den stort anlagte investeringsplan “Et fornyet Matas” drøje hug af aktionærerne, som gerne så endnu større forandringer.
Men nu er der godt nyt fra regnskabsfronten. I årets første kvartal går omsætningen nemlig frem til 843,8 millioner kroner. En stigning på 1,6 procent i forhold til samme periode sidste år - og nok til at aftvinge en positiv kommentar fra topchefen.
- Året er startet godt med flere kunder og vækst i salget. Samlet set betjente vi 120.000 kunder flere end samme kvartal sidste år, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en regnskabskommentar. Han har været administrerende direktør i Matas siden november 2017.
- Væksten er først og fremmest drevet af den oprustning på matas.dk, vi igangsatte i starten af året, fortsætter han.
Den underliggende omsætningsvækst var 1,1 procent like for like.
Gamle direktører trækker ned
Som en del af investeringsplanen “Et fornyet Matas” satte Gregers Wedell-Wedellsborg tidligere på sommeren et helt nyt direktørhold. Se en oversigt over de nye ansigter her.
Forandringerne ender dog med at kappe toppen af overskuddet, som går lidt over tre millioner kroner tilbage og lander på 70,8 millioner efter skat.
- På grund af ekstraordinære fratrædelsesomkostninger i forbindelse med omstrukturering af ledelsen, blev periodens resultat efter skat en smule lavere end samme kvartal sidste år, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Satsning på nettet virker
Oprustningen på netbutikken, som topchefen nævner, er sat i system med vækstplanen Matas 4D. Det skal gøre handlen online hurtigere og nemmere.
Blandt de nye tiltag er levering samme dag i Storkøbenhavn, mens resten af landet må nøjes med at modtage sine varer næste dag.
Det har været med til at styrke nethandlen med 50 procent i årets første kvartal. Mere end halvdelen af alle ordrer blev afhentet i kædens fysiske butikker, fremgår det af regnskabet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter