Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Matas taber halvdelen af værdien

Foto: Matas



Friday den 6 July 2018 kl. 09:39 - Kilde: Børsen af: Kristian Holgersen

Den stort anlagte investeringsplan i Matas overbeviser ikke aktionærerne. På et år er aktierne halveret i værdi.

Siden sommeren 2017 er Matas-aktierne halveret i værdi. Det sender børsværdien ned på under 2 milliarder kroner, skriver Børsen fredag.

I maj præsenterede topchef Gregers Wedell-Wedellsborg ellers en investeringsplan på 600 millioner kroner under navnet “Et fornyet Matas”. Men indtil videre har det ikke haft nogen positiv effekt på aktiekursen.

- Der har generelt, og også hos os, været en skuffelse over de planer, som Gregers Wedell-Wedellsborg kom med på kapitalmarkedsdagen, siger Michael Vitfell-Rasmussen til Børsen. Han er aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier.

- Ændringerne er ikke så store, som mange havde håbet på, og det har nok vakt en salgsinteresse i aktien, fortsætter han.

Flere ændringer

Godt nok er aktionærerne ikke tilfredse, men arbejdet med at sikre fremtidig vækst har trods alt ført nye tiltag med sig, som Detailfolk har dækket. 

Matas har eksempelvis løftet sløret for en ny kæde af grønne konceptbutikker og tilbyder nu hurtigere levering fra webshoppen.

Men især på ledelsesgangen blæser nye vinde. Gregers Wedell-Wedellsborg har sat et helt nyt direktørhold og fundet en tidligere direktør af Copenhagen Fashion Week til at være ansvarlig for den digitale satsning.

- Jeg har høje forventninger til det hold, vi nu har sat. Der er evne og vilje til at forandre og forny Matas og finde nye veje til vækst, til glæde for kunder, samarbejdspartnere og vores ejere, sagde topchefen.

Nye tider for aktionærerne

Ved præsentationen af investeringsplanen i maj advarede Gregers Wedell-Wedellsborg aktionærerne om de nye tider for virksomheden.

- Matas' aktionærer har nydt godt af en meget solid indtjening. Men vi må konstatere, at konkurrencen i både detail- og nethandlen er blevet hårdere og det vil fortsætte, har Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse..

- Derfor skal vi ganske enkelt sælge mere for at tjene det samme. Den udfordring tager vi nu på os - både ved at rebe sejlene, men også ved at udvikle helt nye måder, hvorpå vi kan betjene vore kunder - uanset hvor og hvornår de ønsker at handle hos os, fortsatte han.

Ifølge Børsen bliver aktionærernes udbytte væsentligt mindre fremover.

LÆS OGSÅ: Topchef sætter et helt nyt direktør-hold i Matas

Læs hele artiklen på Børsen


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD