Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Kinesere går amok på Singles' Day – og slår rekord





Wednesday den 11 November 2015 kl. 14:35

Der er lagt op til en fordobling af sidste års omsætning, når befolkningen i ’Riget i midten’ fylder indkøbskurvene i løbet af Singles' Day, 11. november.

Selvom årets store shop-amok-dag 11. november – eller 11.11. – stadig er i gang i Kina, vil den kinesiske detailhandel slå rekord, når den såkaldte Singles' Day er omme.

Ifølge Bloomberg News havde Kinas største onlinehandelssite, Alibaba, allerede før frokost lokal tid solgt for 65 milliarder kroner - eller 9 milliarder dollar - via selskabets hjemmesider. Det var vel at mærke 12 timer før afslutningen på Singles' Day. Det er især ting til babyer, fødevarer samt tøj og sko fra Nike og Levis, der bliver langet over handelsplatformen.

- Der er lagt op til en fordobling af sidste års omsætning. Kineserne lægger hårdt ud: varer for hele milliarder kroner var langet over disken allerede i løbet af de første otte minutter, siger Michael Borre, chefaktierådgiver i Nordea, til Ritzau Finans.

Og uddyber:

- Alibaba har offentliggjort, at dagens første ordre var leveret ude hos kunden på kun 14 minutter. For at opretholde denne effektivitet gør Alibabas logistikselskab brug af 5000 varelagre, 400.000 varevogne og 1,7 millioner medarbejdere. Effektivitet er også nøgleordet, når spidsbelastningen er 45 millioner kunder, der gør sine indkøb på samme tid.

LÆS OGSÅ: Danske detailhandlere søger mod Kina

Black Friday er vand ved siden af

Det var fire kinesiske singler, der er i 1993 opfandt konceptet Singles' Day som en modsætning til den amerikanske Valentines Day. Dagen afholdes hvert år 11.11, hvor ettallerne symboliserer, at man er alene.

Internethandelsplatform Alibaba har efterfølgende formået at gøre Singles' Day til verdens største handelsdag med inspiration fra de amerikanske handelsdage Black Friday og Cyber Monday.

Sidste år endte salget på Singles' Day i Kina på 9,3 milliarder dollar. Til sammenligning blev der på Black Friday solgt for 1,51 milliarder dollar i USA sidste år, ligesom at salget på Cyber Monday endte på 2,04 milliarder dollar, skriver Bloomberg News og Ritzau Finans.

LÆS OGSÅ: Glem Black Friday - her er verdens største shoppingdag



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD