Kinesere går amok på Singles' Day – og slår rekord
Der er lagt op til en fordobling af sidste års omsætning, når befolkningen i ’Riget i midten’ fylder indkøbskurvene i løbet af Singles' Day, 11. november.
Selvom årets store shop-amok-dag 11. november – eller 11.11. – stadig er i gang i Kina, vil den kinesiske detailhandel slå rekord, når den såkaldte Singles' Day er omme.
Ifølge Bloomberg News havde Kinas største onlinehandelssite, Alibaba, allerede før frokost lokal tid solgt for 65 milliarder kroner - eller 9 milliarder dollar - via selskabets hjemmesider. Det var vel at mærke 12 timer før afslutningen på Singles' Day. Det er især ting til babyer, fødevarer samt tøj og sko fra Nike og Levis, der bliver langet over handelsplatformen.
- Der er lagt op til en fordobling af sidste års omsætning. Kineserne lægger hårdt ud: varer for hele milliarder kroner var langet over disken allerede i løbet af de første otte minutter, siger Michael Borre, chefaktierådgiver i Nordea, til Ritzau Finans.
Og uddyber:
- Alibaba har offentliggjort, at dagens første ordre var leveret ude hos kunden på kun 14 minutter. For at opretholde denne effektivitet gør Alibabas logistikselskab brug af 5000 varelagre, 400.000 varevogne og 1,7 millioner medarbejdere. Effektivitet er også nøgleordet, når spidsbelastningen er 45 millioner kunder, der gør sine indkøb på samme tid.
LÆS OGSÅ: Danske detailhandlere søger mod Kina
Black Friday er vand ved siden af
Det var fire kinesiske singler, der er i 1993 opfandt konceptet Singles' Day som en modsætning til den amerikanske Valentines Day. Dagen afholdes hvert år 11.11, hvor ettallerne symboliserer, at man er alene.
Internethandelsplatform Alibaba har efterfølgende formået at gøre Singles' Day til verdens største handelsdag med inspiration fra de amerikanske handelsdage Black Friday og Cyber Monday.
Sidste år endte salget på Singles' Day i Kina på 9,3 milliarder dollar. Til sammenligning blev der på Black Friday solgt for 1,51 milliarder dollar i USA sidste år, ligesom at salget på Cyber Monday endte på 2,04 milliarder dollar, skriver Bloomberg News og Ritzau Finans.
LÆS OGSÅ: Glem Black Friday - her er verdens største shoppingdag
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter