Kendt mærkning drukner i butikkerne
Rigtig mange forbrugere vægter Fairtrade-mærket højt, men de har svært ved at finde det i butikkerne, viser ny analyse.
Fairtrade-mærket har en høj stjerne hos de danske forbrugere.
Det viser en undersøgelse, som Norstat og Landbrug & Fødevarer har foretaget på vegne af Fairtrade-mærket.
Når det gælder kendskab, kerneværdier, troværdighed og prisniveau scorer Fairtrade-mærket højt, men et særligt punkt skaber udfordringer: Hver fjerde forbruger har nemlig svært ved at finde de fairtrade-varer ude i butikkerne.
- Når nu forbrugerne kender os og ved ret præcist, hvad vores arbejde handler om og mærket står for, så er det brandærgerligt, at kunderne ikke kan finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, siger Camilla Erika Lerberg i en pressemeddelelse. Hun er direktør for Fairtrade.
Derfor bruger Fairtrade-mærket nu kræfterne på at komme i endnu tættere dialog med kæderne og detailhandlen, så udfordringen kan blive løst.
- Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden her. Vi har jo en gensidig interesse i at følge danskernes stigende ønske om at handle etisk, siger Camilla Erika Lerberg og fortsætter:
- At give dem mulighed for at løfte det sociale ansvar, som køb af Fairtrade-certificerede varer er. Vi knokler allesammen for at udvikle oplysende kampagner og indhold til tilbudsaviser, digitale platforme og andre steder, hvor vi kan møde kunderne. Men noget tyder på, at indsatsen også skal lægges i at hjælpe kunderne rundt i butikkerne, siger hun.
Ifølge analysen er Fairtrade-mærket, sammen med det røde Ø-mærke, det bedst kendte. 87 procent svarer, at de ’kender godt’ eller har ’hørt om’ Fairtrade-mærket, og særligt hos de lidt yngre forbrugere har mærket bidt sig fast.
Samtidig mener hele 83 procent af de adspurgte, at Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed.
LÆS OGSÅ: Detailhandlen bliver medskaber af statskontrolleret klimamærke
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter