Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Kendt mærkning drukner i butikkerne

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 22 June 2022 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Rigtig mange forbrugere vægter Fairtrade-mærket højt, men de har svært ved at finde det i butikkerne, viser ny analyse.

Fairtrade-mærket har en høj stjerne hos de danske forbrugere.

Det viser en undersøgelse, som Norstat og Landbrug & Fødevarer har foretaget på vegne af Fairtrade-mærket.

Når det gælder kendskab, kerneværdier, troværdighed og prisniveau scorer Fairtrade-mærket højt, men et særligt punkt skaber udfordringer: Hver fjerde forbruger har nemlig svært ved at finde de fairtrade-varer ude i butikkerne.

- Når nu forbrugerne kender os og ved ret præcist, hvad vores arbejde handler om og mærket står for, så er det brandærgerligt, at kunderne ikke kan finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, siger Camilla Erika Lerberg i en pressemeddelelse. Hun er direktør for Fairtrade.

Derfor bruger Fairtrade-mærket nu kræfterne på at komme i endnu tættere dialog med kæderne og detailhandlen, så udfordringen kan blive løst.

- Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden her. Vi har jo en gensidig interesse i at følge danskernes stigende ønske om at handle etisk, siger Camilla Erika Lerberg og fortsætter:

- At give dem mulighed for at løfte det sociale ansvar, som køb af Fairtrade-certificerede varer er. Vi knokler allesammen for at udvikle oplysende kampagner og indhold til tilbudsaviser, digitale platforme og andre steder, hvor vi kan møde kunderne. Men noget tyder på, at indsatsen også skal lægges i at hjælpe kunderne rundt i butikkerne, siger hun.

Ifølge analysen er Fairtrade-mærket, sammen med det røde Ø-mærke, det bedst kendte. 87 procent svarer, at de ’kender godt’ eller har ’hørt om’ Fairtrade-mærket, og særligt hos de lidt yngre forbrugere har mærket bidt sig fast.

Samtidig mener hele 83 procent af de adspurgte, at Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed.

LÆS OGSÅ: Detailhandlen bliver medskaber af statskontrolleret klimamærke

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD