Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Københavns Lufthavn tjener godt på global trend

Foto: detailfolk.dk



Friday den 27 February 2015 kl. 15:29 af: Lise Møller Schilder

Når antallet af passagerer stiger, stiger antallet af impulskøbere også. Og det kan ses på toplinjen hos butikkerne i Københavns Lufthavn.

De er blevet kaldt det sjette kontinent. Og der er rift om de få kvadratmeter verden over, som får lov til at bære denne betegnelse. Verdens lufthavne er nemlig blevet et populært sted at placere sin butik.

Det skyldes, at langt flere passagerer vælger at rejse med fly. Og det betyder, at butikkerne i lufthavnene oplever en stigende efterspørgsel på særligt luksusvarer. Omsætningen i Københavns Lufthavns shoppingcenter steg da også med 4,4 procent i 2014. Det skriver lufthavnen i en pressemeddelelse.

Og netop det billede stemmer godt overens med Deloittes nyeste rapport over den globale retail, hvor lufthavnsshopping bliver betegnet som en voksende trend.

Nye koncepter og flere passagerer

Ifølge Københavns Lufthavn skyldes væksten primært et nyt og forbedret Food and Beverage udbud og nye specialbutikskoncepter. Men stigningen i de internationale passagerer har også været med til at skabe en positiv udvikling i omsætningen.

Faktisk satte Københavns Lufthavne passagerrekord for fjerde år i træk med 25,6 millioner rejsende.

- Væksten var drevet af flere internationale passagerer og flere transferpassagerer, hvilket styrkede Københavns Lufthavns stærke konkurrencemæssige position blandt de europæiske storlufthavne, står der i Københavns Lufthavns pressemeddelelse.

Her understreger lufthavnen samtidig, at man forventer vækst i 2015.

Den gyldne time

Butikkerne i lufthavnen har dog det problem, at passagererne ofte har meget kort tid til at handle. Til gengæld ved de også, hvornår passagererne ankommer og det er en stor fordel. Det fortæller Zingraff-Shariff, som er tidligere detail-direktør i Heathrow til The Economist.

- Når passagerer går gennem sikkerhedsscanneren, så starter den "gyldne time". De fleste passagerer er relativt velstående, og lufthavnsbutikkerne kender deres rejseplaner og shoppingvaner, så de er klar til at modtage dem. I modsætning til high-street butikker ved lufthavnsbutikker, hvornår deres kunder vil dukke op, fortæller hun.

International turisme i vækst

I Deloittes seneste rapport om fremtidens detailhandel, kaldet ’Deloittes Global Powers of Retailing 2015’ tror man også på fremgangen for lufthavnsbutikkerne, netop fordi der vil komme flere rejsende fremover.

- International turisme fortsætter med at vokse mere end forventningerne på trods af de globale geopolitiske og økonomiske udfordringer, og salget er steget med mere end 12 procent i 2009. Halvdelen af væksten er kommet fra flere rejsende, særligt fra vækstende lande som Kina, skriver Deloitte i rapporten. 

LÆS OGSÅ: Her er de fem globale detail-trends



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD