Københavns Lufthavn tjener godt på global trend
Når antallet af passagerer stiger, stiger antallet af impulskøbere også. Og det kan ses på toplinjen hos butikkerne i Københavns Lufthavn.
De er blevet kaldt det sjette kontinent. Og der er rift om de få kvadratmeter verden over, som får lov til at bære denne betegnelse. Verdens lufthavne er nemlig blevet et populært sted at placere sin butik.
Det skyldes, at langt flere passagerer vælger at rejse med fly. Og det betyder, at butikkerne i lufthavnene oplever en stigende efterspørgsel på særligt luksusvarer. Omsætningen i Københavns Lufthavns shoppingcenter steg da også med 4,4 procent i 2014. Det skriver lufthavnen i en pressemeddelelse.
Og netop det billede stemmer godt overens med Deloittes nyeste rapport over den globale retail, hvor lufthavnsshopping bliver betegnet som en voksende trend.
Nye koncepter og flere passagerer
Ifølge Københavns Lufthavn skyldes væksten primært et nyt og forbedret Food and Beverage udbud og nye specialbutikskoncepter. Men stigningen i de internationale passagerer har også været med til at skabe en positiv udvikling i omsætningen.
Faktisk satte Københavns Lufthavne passagerrekord for fjerde år i træk med 25,6 millioner rejsende.
- Væksten var drevet af flere internationale passagerer og flere transferpassagerer, hvilket styrkede Københavns Lufthavns stærke konkurrencemæssige position blandt de europæiske storlufthavne, står der i Københavns Lufthavns pressemeddelelse.
Her understreger lufthavnen samtidig, at man forventer vækst i 2015.
Den gyldne time
Butikkerne i lufthavnen har dog det problem, at passagererne ofte har meget kort tid til at handle. Til gengæld ved de også, hvornår passagererne ankommer og det er en stor fordel. Det fortæller Zingraff-Shariff, som er tidligere detail-direktør i Heathrow til The Economist.
- Når passagerer går gennem sikkerhedsscanneren, så starter den "gyldne time". De fleste passagerer er relativt velstående, og lufthavnsbutikkerne kender deres rejseplaner og shoppingvaner, så de er klar til at modtage dem. I modsætning til high-street butikker ved lufthavnsbutikker, hvornår deres kunder vil dukke op, fortæller hun.
International turisme i vækst
I Deloittes seneste rapport om fremtidens detailhandel, kaldet ’Deloittes Global Powers of Retailing 2015’ tror man også på fremgangen for lufthavnsbutikkerne, netop fordi der vil komme flere rejsende fremover.
- International turisme fortsætter med at vokse mere end forventningerne på trods af de globale geopolitiske og økonomiske udfordringer, og salget er steget med mere end 12 procent i 2009. Halvdelen af væksten er kommet fra flere rejsende, særligt fra vækstende lande som Kina, skriver Deloitte i rapporten.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter