Iværksættere vil starte slipserevolution med ny netbutik
I et forsøg på at at få professionalismen tilbage på de danske arbejdspladser har tre iværksættere startet en helt særlig netbutik.
Slipset skal tilbage på de danske arbejdspladser.
Det er ambitionen for den nye danske netbutik Carlo A, der har sat sig for at sætte gang i en slipserevolution på det danske arbejdsmarked. Ønsket er, at danske mænd skal tage sig selv og omgivelserne seriøst, når de tager på arbejde.
- På mange arbejdspladser er stilen blevet for casual. Mange går i T-shirt og sandaler om sommeren. Man glemmer lidt, at man er på arbejde og skal se præsentabel ud. Derfor synes jeg, at der skal være forskel på, hvordan man går klædt hjemme i privaten, og hvordan man går klædt, når man er på arbejde. Vi skal tilbage til den gode stil, og der er slipset perfekt, forklarer den ene af de tre medstifter Casper Jørgensen til detailfolk.dk.
Målgruppen er de såkaldte Young Professionals, der er ambitiøse og karrierebevidste mænd i alderen 25-40 år. Det er et valg truffet med udgangspunkt i, hvor stifterne af Carlo A selv er i deres liv. De er alle 30 år gamle og har efter længere videregående uddannelser været på arbejdsmarkedet i en række år. Og det er her, de har lagt mærke til den afslappethed og tilnærmelsesvise ligegyldighed, der er i danske mænds tøjstil, når de begår sig i arbejdsregi.
- Mange har stillet sig tilfreds med middelmådigheden, og det kan et land som Danmark ikke tillade sig, da vi netop skal konkurrere på vores innovation, kloge hoveder og professionalisme. En del af denne professionalisme afspejles i særdeleshed i den måde vi går klædt på arbejde, og der blegner vi i forhold til vores europæiske nabolande, siger Casper Jørgensen.
Inspirationen og ideen til Carlo A kom fra tv-serien Mad Men, hvor de portrætterede reklamefolk i 50’erne og 60’ernes USA netop fuldender deres stil med et slips. I mange tilfælde endda et slips med logo, og det var her Carlo A-stifterne så en mulighed.
- Man brander sig på alle mulige andre måder, men ikke på slipset, så vi tænkte, at der måske var et hul i markedet der, forklarer Casper Jørgensen.
Ingen detailerfaring
Ingen af de tre stiftere har detail- eller designbaggrund, men kommer alle fra universitetet med en baggrund inden for international marketing. De har netbutikken ved siden af deres respektive fuldtidsjobs. Netop derfor er de teamet op med et par designere fra TEKO, som, de mener, har de rette kompetencer for at skabe et unikt udtryk for Carlo A.
Hele processen fra idé til kollektion og færdig netbutik har taget et år.
- Det kan for mange lyder som utopi at bruge et år at komme på markedet med noget så simpelt som et slips, men for os var det mere end det. Vi vidste fra start af, at vi skulle skabe en stemning for at få slipset tilbage på arbejdsmarkedet. Vi skulle være kreative, vi skulle være unikke, og vi skulle tilmed have store armbevægelser. Med det in mente, så skulle vi ikke blot skabe et produkt, men vi skulle i højere grad skabe et brand, og tilmed give det værdi, siger Casper Jørgensen.
Netop derfor har de lagt vægt på at skabe en helt særlig storytelling omkring brandet. Det er blandt andet kommet til udtryk i en introduktionsfilm på hjemmesiden, der fortæller historien om en ung mand, der er til jobsamtale i Carlo A’s forretningsimperium. Han ved, at det er et stort ansvar, men bliver i sidste ende overbevist om, at han kan klare presset med udgangspunkt i den tiltro, som Carlo A har til ham.
- Pointen er dog også at den unge mand først får denne selvtillid idet at han tager et af vores slips på, forklarer Casper Jørgensen.
Ideen til hele denne fortælling hænger også sammen med valget af navnet Carlo A, som det faktisk var Casper Jørgensens bedstefar, der kom på. Han fortalte historien om sin far, der som ung mand tog ind til en anerkendt skrædder i København og fik syet tøj. Skrædderen hed Carlo og noget med A, som Casper Jørgensens bedstefar ikke kunne huske. I starten havde oldefaren ikke mange penge at gøre godt med, men skrædderen gav ham store rabatter de første mange gange, han kom i butikken. Det gjorde ham til en loyal kunde, der med tiden fik råd til at betale fuld pris på tøjet.
- Alt det er noget af det, vi prøver at føre videre i Carlo A regi. Det vil sige ambitioner, kompetencer, gå-på-mod, tillid, tjenester og loyalitet, siger Casper Jørgensen.
Også kundernes historier bliver taget i betragtning. Snart lancerer Carlo A en månedlig blog kaldet Gent of the Month, hvor fremadstormende karrierefolk inden for segmentet fortæller deres historie om, hvordan de er endt der, hvor de er i dag. Den første person, der får lov at fortælle sin historie – selvfølgelig iklædt et Carlo A-slips – er medejeren af Stauning Whiskey.
- Vi tror, at tendensen på nuværende tidspunkt, men i særdeleshed også i fremtiden, er, at kunderne gerne vil tages med på råd og inddrages som en del af forretningen, siger Casper Jørgensen til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
17-årig iværksætter: Fra børneopsparing til verdensomspændende virksomhed
Årets mærkeligste iværksætter? Hader sit succesprodukt og sælger butikken efter få dage
Iværksættere vil sælge ikke-matchende sokker
Kan man nøjes med at have en vare på hylden?
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter