Danske iværksætterbrødre vil konkurrere med modegiganter
To danske brødre på 22 og 26 år vil med en ny webshop konkurrere med giganter som Zalando og Stylepit. Trods deres unge alder har de allerede flere års detailerfaring, ligesom de også har detailblod i årene.
Ambitionerne fejler ikke noget for Mathias og Rasmus Nielsen.
De to brødre fra Odense vil med deres nye netbutik Nimara.dk konkurrere med giganter som Stylepit og Zalando.
Brødrene tror på, at de kan blive dominerede på nettet og tage markedsandele fra nogle af de store modegiganter.
Det er især deres ekspertise inden for online markedsføring, der skal sikre, at kunderne lægger vejen forbi Nimaras virtuelle butikshylder frem for Zalandos eller Stylepits.
- Vi kan tiltrække kunder, når forbrugeren søger efter et bestemt stykke tøj som en kjole eller skjorte. Med vores erfaring og viden om søgeoptimering kan vi opnå en bedre placering end de store spillere på markedet, siger Mathias Nielsen til detailfolk.dk.
Han understreger, at brødrene godt ved, at de ikke kan konkurrere med de store giganter, hvis forbrugeren søger efter bestemte brands, da Nimara.dk udelukkende sælger varer designet og produceret i eget navn. De går i stedet efter de kunder, der ikke har en brandpræference, når de søger efter modetøj online.
Fire års detailerfaring
På trods af brødrene Nielsens unge alder har de allerede fire års detailerfaring i bagagen.
- Vi har altid drømt om at have vores egen virksomhed, og derfor kastede vi os ud i at starte en webshop med salg af slips og butterflies. Vi fandt en leverandør i Østen og fik sendt et lille vareparti hjem, og i takt med at omsætningen steg, øgede vi indkøbsmængderne og priserne blev mere konkurrencedygtige, forklarer Mathias Nielsen.
Den første netbutik billigebutterfly.dk fik siden selskab af tjenerskjorter.dk og billigebolde.dk. Det kan umiddelbart lyde som et mærkeligt match af produkter, men det er ikke så meget produktet, som måden at drive butik på, der er afgørende for succesen, mener Mathias Nielsen.
- Vi fandt hurtigt ud af, at vores spidskompetencer er online markedsføring. Så derfor har selve produktet ikke været afgørende for, om vi kunne sælge det online, men det har i højere grad været fordi vi ved, hvordan vi kommer nr. 1 på Google, og hvordan vi skal markedsføre os ud mod den rigtige målgruppe, som også vil købe vores produkter, forklarer han.
Har droppet fuldtidsjob
Det er derfor også brødrenes spidskompetencer inden for online markedsføring, der igen skal sikre, at Nimara.dk, der både sælger butterflies, skjorter, bolde samt børne-, herre- og dametøj, får succes.
- Vi har troen på, at nutidens online forbrugere vil spare tid og penge ved at handle på en stor handelsplads frem for at shoppe rundt blandt mange forskellige. Denne tendens ses allerede hos nogle af de store udenlandske onlineshops, siger Mathias Nielsen.
Derfor er Nimara.dk nu også klar med sin egen kollektion af modetøj til mænd og damer. Tøjet bliver produceret i Østen, hvor brødrene er i direkte kontakt med deres egen leverandør. Både herretøj og dametøj er nu online på nimara.dk.
Indtil videre kan brødrene melde om en stabil fremgang i forretningen. Sidste måned røg der 700 pakker ud til kunder, hvilket svarer til en omsætning på et sekscifret beløb, og de vækster kraftigt hver eneste måned.
Det har også fået begge brødre til at droppe deres fuldtidsjob som sælgere og fokusere 100 procent på Nimara. Det har de gjort siden marts, og allerede nu kan de mærke en effekt.
- Vi har virkelig mærket, at det har haft en kæmpe betydning, at vi nu arbejder fuldtid med det. De første fire år havde vi begge fuldtidsjob ved siden af, og derfor har tiden i den grad været en udfordring. Når vi er kommet hjem fra vores arbejde, så er arbejdsdagen for alvor startet med otte til ti timers arbejde til sen aften /nat. Derudover har det været weekenderne, hvor vi har brugt tid på at udvikle virksomheden, og det har resulteret i færre byture og tid med venner og kærester, siger Mathias Nielsen.
Startede med 2.000 kroner
Som iværksætter kan det være svært at finde midlerne til opstart. For de to brødre startede iværksættereventyret med 2.000 kroner, der blev investeret i et mindre parti butterflies. Siden er det gået slag i slag og i takt med stigende omsætning, har der været råd til at udvide med nye produkter.
Alt det praktiske vedrørende håndtering af bestillinger og udsendelse af pakker har brødrene i dag overdraget til et lagerhotel for selv at kunne fokusere helhjertet på udviklingen af virksomheden.
- Som iværksætter vil man gerne det hele selv, men på et tidspunkt rammer man en volumen, hvor man simpelthen bliver nød til at outsource nogle arbejdsområder for at få tid til det man er bedst til og udvikle virksomheden i den rigtige retning, siger Mathias Nielsen.
En af de største udfordringer, som brødrene har haft ved deres opstart, har været at få nok besøgende til hjemmesiderne.
- I dag er det nemt at åbne en webshop, og mange tror at omsætningen kommer helt automatisk, når blot webshoppen er tilgængelig for besøgende. Det er ikke realiteten. Det kræver hårdt arbejde at skaffe relevante besøgende til en webshop, som i sidste ende skal foretage et køb. Her er Google søgeoptimering altafgørende, og det er her vores spidskompetencer ligger, siger Mathias Nielsen.
Detailblod i årene
De to iværksætterbrødre er ud over erfaringen fra tidligere netbutikker ikke helt fremmede for detailbranchen. De er nemlig i familie med stifteren af den landsdækkende modekæde Nielsens, det tidligere Jørgen og Jørgine, og har derfor også detailblod i årene og kendskab til branchen.
- Det har selvfølgelig haft en stor betydning for vores virksomhed, at vi er opvokset i en familie som driver en større dansk virksomhed. Alt det om at drive en virksomhed har altid været et taleemne rundt om spisebordet, hvilket har giver os fundamentet for at starte vores eget. Det har også resulteret i, at vi har valgt at sætte Nielsen's direktør Søren Bebe Nielsen i bestyrelsen netop for at diskutere strategiske beslutninger, siger Mathias Nielsen og understreger, at den daglige drift i brødrenes firma er helt adskilt fra familievirksomheden Nielsens, og at de ikke har nogen form for samhandel eller andre former for samarbejder med detailkæden.
Det indbyrdes familieforhold de to stiftere imellem er samtidig en fordel for brødrenes forretning, mener Mathias Nielsen.
- Det er altafgørende at vi er brødre. Vi kan presse hinanden til det yderst, og det vil man aldrig kunne gøre på samme måde med en ven, uden at det skaber splid. Vi kan godt blive uvenner, men ikke mere end fem minutter af gangen. Derudover er vi omstillingsparate og er i stand til at tage store beslutninger, og det er i den grad fordi vi er brødre og kender hinanden så godt, siger han til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: 17-årig iværksætter: Fra børneopsparing til verdensomspændende virksomhed
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter