Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Isenkræmmerkæde i rekordregnskab

Foto: detailfolk.dk



Monday den 16 March 2015 kl. 10:50 af: Freja Thorbech

På et marked, der lider under tilbagegang, kan en isenkræmmerkæde nu melde om fremgang på både top- og bundlinje. Kodeordene er fokus og lokal forankring.

Der bliver langet potter og pander over disken som aldrig før hos Kop & Kande.

I et marked, der samlet set er gået tilbage med 1 procent, kan isenkræmmerkæden melde om en omsætningsfremgang på 13 procent til 429 millioner kroner. Det er også slået igennem på bundlinjen, hvor Kop & Kande kan melde om et resultat på godt 24 millioner kroner i 2014 mod 17 millioner i 2013. Og det er en rekord, skriver kæden i en pressemeddelelse.

- Vi høster nu af de seneste års skarpe fokus, hvor vi stædigt har insisteret på, at Kop & Kande er lig med faglighed, det rigtige vareudvalg og lokal forankring. Kunderne belønner os i dagligdagen ved at være trofaste gengangere, og kommer ikke kun, når vi har gode kampagnetilbud, siger adm. direktør Peter Rønn i pressemeddelelsen.

Fastholder lokal forankring

Da Kop & Kande er en medlemsejet kæde, vedrører det netop offentliggjorte årsregnskab alene kædekontorets aktiviteter. Ser man i stedet på de 95 butikker har de en samlet omsætning på 750 millioner og et resultat på 31 millioner kroner. Samtidig vil de selvstændige butiksejere om få dage modtage 20 millioner kroner til deling fra kædekontoret som en belønning for den indsats ude i butikkerne, der har ført til et overskud.

Selvom markedet er er præget af store kapitalejede kæder, som har både konkurrence- og logistiske fordele, holder Kop & Kande fast i den lokale forankring med de selvstændige isenkræmmere i spidsen. Det er nemlig netop den, der er en del af successen, mener den adm. direktør.

- Ligesom alle andre i detailhandlen er vi vågne overfor den øgede urbanisering. Vi ser dog, at vores lokale forankring er en stor del af vores succes. Dét, at kunderne kender ejeren af den lokale Kop & Kande-butik, gør en markant forskel og skaber en loyalitet, som vi ikke kan købe os til. I bund og grund har mange kæder det samme sortiment, men i vores koncept har vi gjort plads til, at vores ildsjæle, butiksejerne, kan agere lokalt og fx supplere basissortimentet med andre varer, der passer præcist til den enkelte butik og kunderne her. Og vi er overbeviste om, at præcis derfor vinder vi kampen ude i butikkerne, siger Peter Rønn.

Samtidig har kæden indført rutiner, optimeret og professionaliseret forretningen i alle led på den måde, der har ført til øget bruttoavance og øget overskudsgrad for den enkelte butik.

LÆS OGSÅ: Kop & Kande lancerer cross channel-tiltag



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD