Isenkræmmerkæde i rekordregnskab
På et marked, der lider under tilbagegang, kan en isenkræmmerkæde nu melde om fremgang på både top- og bundlinje. Kodeordene er fokus og lokal forankring.
Der bliver langet potter og pander over disken som aldrig før hos Kop & Kande.
I et marked, der samlet set er gået tilbage med 1 procent, kan isenkræmmerkæden melde om en omsætningsfremgang på 13 procent til 429 millioner kroner. Det er også slået igennem på bundlinjen, hvor Kop & Kande kan melde om et resultat på godt 24 millioner kroner i 2014 mod 17 millioner i 2013. Og det er en rekord, skriver kæden i en pressemeddelelse.
- Vi høster nu af de seneste års skarpe fokus, hvor vi stædigt har insisteret på, at Kop & Kande er lig med faglighed, det rigtige vareudvalg og lokal forankring. Kunderne belønner os i dagligdagen ved at være trofaste gengangere, og kommer ikke kun, når vi har gode kampagnetilbud, siger adm. direktør Peter Rønn i pressemeddelelsen.
Fastholder lokal forankring
Da Kop & Kande er en medlemsejet kæde, vedrører det netop offentliggjorte årsregnskab alene kædekontorets aktiviteter. Ser man i stedet på de 95 butikker har de en samlet omsætning på 750 millioner og et resultat på 31 millioner kroner. Samtidig vil de selvstændige butiksejere om få dage modtage 20 millioner kroner til deling fra kædekontoret som en belønning for den indsats ude i butikkerne, der har ført til et overskud.
Selvom markedet er er præget af store kapitalejede kæder, som har både konkurrence- og logistiske fordele, holder Kop & Kande fast i den lokale forankring med de selvstændige isenkræmmere i spidsen. Det er nemlig netop den, der er en del af successen, mener den adm. direktør.
- Ligesom alle andre i detailhandlen er vi vågne overfor den øgede urbanisering. Vi ser dog, at vores lokale forankring er en stor del af vores succes. Dét, at kunderne kender ejeren af den lokale Kop & Kande-butik, gør en markant forskel og skaber en loyalitet, som vi ikke kan købe os til. I bund og grund har mange kæder det samme sortiment, men i vores koncept har vi gjort plads til, at vores ildsjæle, butiksejerne, kan agere lokalt og fx supplere basissortimentet med andre varer, der passer præcist til den enkelte butik og kunderne her. Og vi er overbeviste om, at præcis derfor vinder vi kampen ude i butikkerne, siger Peter Rønn.
Samtidig har kæden indført rutiner, optimeret og professionaliseret forretningen i alle led på den måde, der har ført til øget bruttoavance og øget overskudsgrad for den enkelte butik.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter