Priskrige tærer på isenkræmmerbranchen
De danske isenkræmmer har gjort livet svært for hinanden ved at udkæmpe en langvarig priskrig.
Det er svært at være isenkræmmer for tiden.
En række priskrige og tilbageholdende forbrugere har sat sine spor i branchen, skriver Børsen.
- Isenkræmmerne er stadig præget af kundernes krisebevidsthed. De befinder sig i et udpræget gavemarked med produkter som er nice to have, men ikke need to have. Det siger Flemming Birch, der ekspert i forbrugertendenser og partner i rådgivningsfirmaet Birch & Birch, til Børsen.
Flemming Birch opfordrer isenkræmmerne til at tænke i nye baner og justere deres sortiment.
Kæder satser forskelligt
Den vurdering er man enig i hos to af landets største kæder, Inspiration og Imerco, der begge planlægger at gå nye veje.
Hos Inspiration vil man satse på et bredere sortiment og egne mærker.
- Vi vil gå fra at være en lidt traditionel gavebutik til en inspirerende livsstilsbutik, siger adm. direktør, Frank Sørensen, til Børsen.
Hos konkurrenten Imerco går man derimod målrettet efter de danske kvinder.
- Størstedelen af vores kunder er i dag kvinder, og vores analyser viser, at det i ni ud af ti tilfælde er kvinderne, der bestemmer, hvad der skal købes ind til hjemmet. Derfor vil vi gerne henvende os yderligere til kvinderne, så vores sortiment bliver lidt mere feminint at se på, siger adm. direktør, Frederik Brønnum, til Børsen.
Både Imerco og Inspiration er klar til at lægge priskrigen på hylden.
(Børsen)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter