Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Irma vil sætte nye dagligvarestandarder

Fødevareminister Dan Jørgensen (S) indviede fredag Irmas nye flagskibsbutik og fik af kædedirektør Jesper Uggerhøj blandt andet fremvist butikkens åbne køkken, der er en del af det nye koncept.
Foto: detailfolk.dk



Sunday den 24 August 2014 kl. 10:40 af: Freja Thorbech

Med en ny flagskibsbutik, der slog dørene op i fredags, vil Irma sætte kvalitet, økologi og varernes historie i højsædet.

Fredag eftermiddag kunne fødevareminister Dan Jørgensen (S) klippe snoren over til det, der er Irmas bud på fremtidens supermarked.

Den 128 år gamle kæde havde inviteret til en storstilet åbningsfest i den nye flagskibsbutik i Axelborg-bygningen i København. Her præsenterede Irma et helt nyt butikskoncept, hvor fødevarekvalitet, økologi, varehistorien og rådgivning er i fokus.

Butikken er blevet til i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, der har til huse lige oven over og ejer butikslokalerne. Organisationens medlemmer i landbruget får her en mulighed for at præsentere deres produkter direkte for kunderne.

- Afstanden fra producenterne til forbrugerne skal være så kort som mulig, sagde Jesper Uggerhøj blandt andet i sin åbningstale til de mange fremmødte.

Og både fødevareminister Dan Jørgensen (S) og formand for Landbrug & Fødevarer Søren Gade havde kun rosende ord til overs for butikken og konceptet, da de hver især fik mulighed for at sige et par ord.

Et større fokus på varerne

Den 600 kvadratmeter store butik kan byde på en række nye tiltag. I bunden ligger således både en slagterafdeling og et osteri. Ligesom producenterne i et dertil indrettet køkken i et hjørne af butikken får mulighed for at tilberede diverse produkter til kunderne.

Irma kan også byde på en måltidsløsning i samarbejde med Cofoco, en grøntafdeling, der følger årstiderne, og en afdeling med friskbagt brød. 

Generelt er der kommet et langt større fokus på varerne, forklarede kædedirektør Jesper Uggerhøj efter præsentationen til detailfolk.dk.

- Vi havde længe syntes, at der i mange andre supermarkeder er fokus på alt andet end madvarer. Det ville vi gerne lave om. Vi har derfor givet dem mere plads og sat mere fokus på historierne og madglæden, siger Jesper Uggerhøj.

Han skyder på, at cirka 10 procent af de godt 3.000 varenumre er helt nye varer.

- Men vi synes også, at der var eksisterende varer, der ikke kom rigtig til deres ret, og hvor historien ikke blev fortalt. De har fået mere plads nu, siger han. Og henviser samtidig til indretningen med helt nye elementer, der blandt andet bringer køle- og frostvarer op i øjenhøjde i stedet for, at man skal kigge ned.

Kan være med på fødevare-beatet

Det store varefokus glæder også butikschef i den nye butik, Christian Rud. Han er hentet internt og har været i kæden siden han var 15 år gammel.

- Hele tankegangen er ny. Og eksempelvis har vi droslet helt ned på prisskiltene, så det ikke er prisen, men varerne, der er i fokus. Vi vil gerne inspirere vores kunder, siger han til detailfolk.dk.

Butikschefen glæder sig samtidig over muligheden for at kunne bestille varer direkte fra producenterne i den mængde, det er nødvendigt uden at skulle forholde sig til kædeaftaler og forhåndsbestemte mængder.

- Det giver os en mulighed for at være med på beatet inden for nye varer, når vi kan gå uden om systemet, forklarer han.

Jesper Uggerhøj understreger, at der er tale om en testbutik, hvor kæden kan prøve konceptet af og få kundernes indput, men han har en drøm om, at det på sigt kan komme ud i alle butikker. Helt konkret regner han dog med, at man tager butiksindretningen med, når man fremover åbner nye Irma-butikker.

Irmas bud på Coops madmanifest

Også Coop topchef Peter Høgsted havde lagt vejen forbi åbningen, og han glædede sig over at den nye butik ligger fint i tråd med det madmanifest, han præsenterede tidligere på året.

LÆS OGSÅ: Ny ambitiøs plan: Sådan vil Coop skabe dagligvarerevolution

- Det her er Irmas svar på Coops madmanifest. Det tester vi på, og så arbejder vi videre med, hvad svaret er i de andre kæder. SuperBrugsen har også lanceret sit bud med et slagterunivers, og de resterende kæder vil også komme med deres individuelle svar på manifestet baseret på, hvem deres kunder er, siger Peter Høgsted til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Her er Coops madmanifest



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD