Irma vil levere fremtidens dagligvarer
Det er Irma, der skal levere de nye og innovative varer på det danske dagligvaremarked, mener kædedirektør Jesper Uggerhøj.
Irma skal være en rugekasse for fremtidens dagligvarer.
Det mener kædedirektør Jesper Uggerhøj, der i et interview med detailfolk.dk fortæller om de udfordringer, som han ser for Irma på fremtidens dagligvaremarked.
I sidste uge meldte Coops topchef Peter Høgsted klart ud, at Coops dagligvaresortiment skal have et kvalitetsløft, også i discountkæderne. Han understregede samtidig, at Irma fortsat skal have et bredere sortiment end de resterede kæder.
LÆS OGSÅ: Ny Coop-strategi vil gøre op med vanetænkning
Og Jesper Uggerhøj har allerede det fremtidige sigte for Irma klart.
- Vi har nogle varer i Irma, som du ikke kan få i discountbutikkerne, og jeg tror meget på, at hvis vi evner at udnytte det og begynder at forstå, hvad er det, kunderne gerne vil have her på vej ud af krisen, så kan vi vokse endnu mere, siger han.
Han mener, at Irma har en helt særlig rolle på dagligvaremarkedet.
- Vi skal være dem, der kommer med det nye og innovative. Vi er en form for rugekasse. Vi kommer med noget nyt, som resten af dagligvarehandlen tager til sig efter nogle år. Vi er starten af fødekæden på nye varer, og vi accepterer, at vi har den rolle, siger Jesper Uggerhøj.
LÆS OGSÅ: Irma-topchefens vej til det første købmandsjob
For at sikre det har Irma sin egen innovationsafdeling, som skal udvikle de mange nye varer. Og Jesper Uggerhøj tror på, at det er der, Irmas fremtidige vækst vil komme fra. Han eksemplificerer med de produkter, som kæden får produceret på øen Livø i Limfjorden, som man har adopteret fra den danske stat.
- Alt det vi kan producere på Livø, det kan vi sælge lynhurtigt. Det vil kunderne gerne have, siger han.
Behov for nyt fokus på markedet
Jesper Uggerhøj håber, at flere kæder vil følge i Irmas fodspor. Han mener det er trist, at dagligvaremarkedet har udviklet sig til at være så prisfokuseret, som tilfældet er.
- Der trænger simpelthen til at blive sat en helt ny dagsorden, så vi kommer væk fra den her ensidige prisfokusering på, hvem kan være billigst til at sige, hvem kan være bedst, forklarer han.
På spørgsmålet om, hvorvidt det nu også er vejen frem, når discountkæderne har haft så stor en succes og har vundet store markedsandele, er han hurtig til at stille et modspørgsmål.
- Er det fordi discountkæderne har været gode eller resten af branchen har været dårlige? Det vil jeg tillade mig at spørge om, selvom jeg ikke har det endegyldige svar. Jeg tror, at man på et tidspunkt bliver nødt til at erkende, at det måske ikke er vejen frem for branchen, og så håber jeg, at vi kan være med til igen at sætte fokus på kvaliteten, siger han.
(Artiklen fortsætter på næste side)
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter