Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Innovation skal redde landets storcentre

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 18 March 2015 kl. 05:10 af: Lise Møller Schilder

Det første shoppingcenter så dagens lys for 50 år siden. I dag er mange centre i krise, men der er lys forude, mener eksperter.

Rødovre Centrum er Danmarks første og ældste shoppingcenter. Det blev grundlagt i 1966. Siden da har 300 shoppingcentre set dagens lys i Danmark.

Men selvom shoppingcentrene i dag står for omkring en fjerdedel af den danske detailhandel, så skal centrene ikke tro, at de kan holde den position uden at udvikle sig. Det skriver Colliers International i den seneste udgave af Colliers MarkedsNYT.

E-handel skaber udfordringer

Det er blandt andet handlen på internettet, som shoppingcentrene skal lære at takle.

- Når forbrugerne efterhånden erfarer, at de kan handle i Hong Kong, USA og England, uden at det har konsekvenser for dem, så fortsætter de med at gøre det. De har pludselig et helt andet udvalg til rådighed – og måske nogle andre priser. Og det kan være svært at hamle op med, siger Per Nyborg, der er administrerende direktør ved Institut for Center-Planlægning, ICP tIL Colliers MarkesNYT.

E-handlen kommer nemlig ikke til at forsvinde, så butikkerne kan lige så godt begynde at tænke kreativt og inddrage e-handlen, forklarer Henrik Theil, der er kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

- Der findes et hav af ekspeditionssteder for pakkeudlevering i Danmark, og det har i virkeligheden gjort, at vi har rykket en del af e-handlen tilbage til detailhandelsleddet. Med den igangværende butikskoncentration er der en mulighed for centrene i at påtage sig en del af logistikopgaven, forklarer Henrik Theil til Colliers MarkedsNYT.

Aflastning tog overhånd

Shoppingcentrene har ellers tidligere været gode til at tilpasse sig omverdenens krav. I 1997 blev det nemlig besluttet i Folketinget, at man skulle gennemføre det såkaldte centerstop udenfor byerne.

De store centre blev ellers oprindeligt bygget for, at de skulle aflaste bymidten lidt, men man fandt efterhånden ud af, at bymidten blev aflastet alt for meget, når centrene flyttede udenfor centrum.

- Der er kommet en helt naturlig udvikling i forhold til placeringen af shoppingcentre, hvilket skyldes beslutningen om centerstoppet i 1997. Man har i dag udelukkende mulighed for at opføre butikker og centre med særligt pladskrævende varegrupper udenfor byerne, fortæller Per Nyborg.

Efter 1997 begyndte man at integrere centrene med indkøbsstrøgene rundt om i landet. Og det har sidenhen vist sig at være en stor succes. Her er Slotsarkaderne i Hillerød og Bruuns Galleri i Århus gode eksempler.

- Kombinationen af det åbne og det lukkede er i virkeligheden det, som forbrugerne er meget interesserede i, siger Per Nyborg.

Størst er ikke altid bedst

Ser man på analysen fra Colliers International kan man få et overblik over, hvilke shoppingcentre, der har flest kvadratmetre. Det er dog ikke nødvendigvis de centre, der har den største omsætning.

De tre arealmæssigt største centre er: Waves, Fields og City 2. Mens de tre shoppingscentre med den største omsætning er: Fields, Aalborg Storcenter og Rødovre Centrum.

Så selvom Rødovre Centrum har mange år på bagen, kan centret stadig være med i toppen. I 2006 statsede man blandt andet på specialiteter ved at anlægge et fødevarettorv. Den idé er siden blevet meget populær andre steder i landet.

 - Det handler om at spørge sig selv om, hvad det er for nogle ekstra ting, man kan lægge på, som gør, at et sted bliver interessant, siger Per Nyborg.

Han tilføjer, at det eksempelvis også kan være caféer, fitnesscentre og biografer. 

LÆS OGSÅ: Shoppingcenter i eksklusiv madsatsning



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD