Storcenter meldt til politiet
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt centerforeningen i et storkøbenhavnsk center for at vildlede forbrugerne om en rabat.
En momsfri weekend i City 2 i slutningen af november 2013 koster nu centerforeningen i centret ved Taastrup på den københavnske vestegn en politianmeldelse.
Det er Forbrugerombudsmanden, der har valgt at politianmelde centerforeningen, fordi annoncer og bannere i centret lovede 20 procents rabat på alle varer i en række konkrete butikker. Det gjaldt dog ikke i forvejen nedsatte varer, varer købt med anden rabatordning samt andre udvalgte varer. Det fremgik dog ifølge Forbrugerombudsmanden kun med meget lille skrift nederst på bannerne og i avisannoncerne, og der var ikke lavet en stjernemarkering, der ledte forbrugerne fra rabatten og ned til forbeholdet.
- City 2 lover forbrugerne momsfri weekend og 20 procent rabat på alle varer. Men foreningen angiver på en uklar måde, at tilbuddet ikke gælder for alle varer. Det er efter vores opfattelse vildledende markedsføring, da forbrugerne nemt får indtrykket af, at tilbuddet er bedre, end det reelt er. Derfor har vi valgt at politianmelde City 2, siger konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen i en udtalelse.
I strid med markedsføringsloven
Ifølge markedsføringslovens § 3 må erhvervsdrivende ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer i deres markedsføring. Hvis de skjuler væsentlige oplysninger eller præsenterer dem på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller i øvrigt uhensigtsmæssig måde, anses det ifølge Forbrugerombudsmanden som en ”udeladelse af væsentlig information.”
Hos City 2 beklager man, at kunderne har følt sig vildledt.
- Vi beklager dybt at kunderne har følt sig vildledt af vores kampagne. Vi anerkender Forbrugerombudsmanden holdning til at vi har handlet i strid med markedsføringsloven og har rettet vores kommunikation til, så vi i alle kampagner, der sidenhen har kørt og kører sikrer, at pligttekster står i samme synsfelt som tilbuddet så kunderne ikke er i tvivl om, hvilke forbehold, der er gældende i kampagnen, siger Niels Bjørn Jensen, der er formand for Centerforeningen.
LÆS OGSÅ: Butikker risikerer politianmeldelse for momsfrie priser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter