Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Storcenter meldt til politiet

Foto: city2.dk



Wednesday den 25 February 2015 kl. 11:33 af: Freja Thorbech

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt centerforeningen i et storkøbenhavnsk center for at vildlede forbrugerne om en rabat.

En momsfri weekend i City 2 i slutningen af november 2013 koster nu centerforeningen i centret ved Taastrup på den københavnske vestegn en politianmeldelse.

Det er Forbrugerombudsmanden, der har valgt at politianmelde centerforeningen, fordi annoncer og bannere i centret lovede 20 procents rabat på alle varer i en række konkrete butikker. Det gjaldt dog ikke i forvejen nedsatte varer, varer købt med anden rabatordning samt andre udvalgte varer. Det fremgik dog ifølge Forbrugerombudsmanden kun med meget lille skrift nederst på bannerne og i avisannoncerne, og der var ikke lavet en stjernemarkering, der ledte forbrugerne fra rabatten og ned til forbeholdet.

- City 2 lover forbrugerne momsfri weekend og 20 procent rabat på alle varer. Men foreningen angiver på en uklar måde, at tilbuddet ikke gælder for alle varer. Det er efter vores opfattelse vildledende markedsføring, da forbrugerne nemt får indtrykket af, at tilbuddet er bedre, end det reelt er. Derfor har vi valgt at politianmelde City 2, siger konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen i en udtalelse.

I strid med markedsføringsloven

Ifølge markedsføringslovens § 3 må erhvervsdrivende ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer i deres markedsføring. Hvis de skjuler væsentlige oplysninger eller præsenterer dem på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller i øvrigt uhensigtsmæssig måde, anses det ifølge Forbrugerombudsmanden som en ”udeladelse af væsentlig information.”

Hos City 2 beklager man, at kunderne har følt sig vildledt.

- Vi beklager dybt at kunderne har følt sig vildledt af vores kampagne. Vi anerkender Forbrugerombudsmanden holdning til at vi har handlet i strid med markedsføringsloven og har rettet vores kommunikation til, så vi i alle kampagner, der sidenhen har kørt og kører sikrer, at pligttekster står i samme synsfelt som tilbuddet så kunderne ikke er i tvivl om, hvilke forbehold, der er gældende i kampagnen, siger Niels Bjørn Jensen, der er formand for Centerforeningen.

LÆS OGSÅ: Butikker risikerer politianmeldelse for momsfrie priser



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD