Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Lufthavnens shoppingcenter satser online

Foto: Københavns Lufthavn



Thursday den 12 March 2015 kl. 05:10 af: Freja Thorbech

Lufthavnens shoppingcenter er på vej med flere nye onlinetiltag, som på sigt skal spille sammen med kundeklubbens 700.000 medlemmer.

Det stadig stigende onlinesalg er ikke en trussel for omsætningen i shoppingcenteret i Københavns Lufthavn. Tværtimod. Sådan lyder det fra direktør i Airport Sales Lise Ryevad.

- Vi tror ikke på, at onlineskredet kommer til at skade vores omsætning i shoppingcentret. Vi har kun set vækstrater over de sidste fem år, hvor omsætningen er steget med 40 procent, mens der i samme periode ikke har været stigninger uden for hegnet, siger hun til detailfolk og understreger, at hun i stedet ser stort potentiale i onlineuniverset.

Derfor arbejder man også meget med at udnytte onlinemulighederne og lade dem spille sammen med den fysiske salgskanal i butikkerne. Blandt andet bliver det i løbet af året muligt at pre-booke sine varer hjemme fra sofaen, så man kan købe dem, når man er kommet igennem lufthavnens security og står i den fysiske butik. Det er i dag allerede en mulighed for taxfree-butikken, men skal altså udbredes til samtlige butikker og restauranter i lufthavnens shoppingcenter inden årets udgang.

Københavns Lufthavn tilbyder også mulighed for det, man kalder pick-up on return.

- Du køber et par Ilse Jacobsen gummistøvler, men vil ikke have dem med på ferie. De bliver i stedet afleveret i taxfree-butikken nede ved bagagen, så du kan tage dem med på vej ud, når du er landet igen, forklarer Lise Ryevad.

Og de mange nye tiltag kommer ikke kun lufthavnens passagerer til gode, mener Lise Ryevad.

- Det er services, som Københavns Lufthavn som ejer af shoppingcentret vurderer er værdifulde for lejerne og selvfølgelig i sidste ende for os, fordi vi får en bid af kagen, siger hun.

Vil lære kunderne at kende

På sigt er det også meningen, at onlinesatsningen skal spille sammen med lufthavens loyalitetsprogram med 700.000 medlemmer.

Ambitionen er at lære medlemmerne at kende, så man kan sende dem personlige mails med tilbud, der er knyttet op på en onlineshop, så de med det samme kan købe de relevante tilbud.

- Tidligere havde vi kontakt med vores passagerer de 45 minutter de gennemsnitlig er her. I fremtiden vil vi udover at have dem inden for dørene fysisk i 45 minutter også have deres opmærksomhed før og efter rejsen. Vi skal være på alle platforme, også de mobile, så vi også kan være relevante for dem uden for rejsemomentet, siger Lise Ryevad.

CPH Advantage, som loyalitetsprogrammet hedder, er ifølge Airport Sales-direktøren nøglen til at lære kunderne bedre at kende individuelt.

- Det er godt nok en stor mundfuld, når jeg lige har sagt, at vi har 700.000 medlemmer. Men jeg tror på, at fremtidens markedsføring er personlig, og vi kan ikke lave personlig markedsføring, medmindre vi kender vores kunder. Så ved at tracke dem, når de bruger Advantage-kortet, så begynder vi at kunne se, hvor tit de kommer, om de parkerer og om de køber taxfree eller røde sokker, forklarer hun.

Skal kunne bruges i alle butikker

Alle lufthavens butikker tager inden udgangen af 2015 imod kortet og giver den rejsende point, når de køber noget, ligesom det også er meningen, at man skal kunne bruge sine point i samtlige butikker inden årets udgang.

Alle de informationer lufthavnen kan udlede på baggrund af passagernes brug af kortet er værdifulde.

- Når vi har indsamlet alle de her data, kan vi sende en direkte mail til dig, når du skal afsted næste gang og fortælle, at der er røde sokker på tilbud hos Kaufmann, og at der er kommet en ny kaffevariant, du skal prøve hos Starbucks, for jeg kan se, at du altid køber din kaffe der, siger Lise Ryevad.

Det er især de omkring 30 procent danske medlemmer, der er relevante for lufthaven at ramme med personlig markedsføring. De allermest interessante er de såkaldte frequent flyers. Det er forretningsrejsende, der kommer mere end fem eller ti gange om året.

- Sammenlagt bruger de mange penge herude, men kigger du på de enkelte rejser, er de nogle af dem, der bruger mindst. Hver gang de rejser, køber de kun en kop kaffe, men til gengæld rejser de 20 gange om året. Potentialet i at få dem til at købe mere er enormt, så vi vil gerne lære dem bedre at kende, siger hun.

CPH Advantage har 700.000 medlemmer. Lige nu tilbyder lufthavnen blandt andet sine medlemmer gratis wi-fi, muligheden for at optjene og bruge bonuspoint i 50 butikker og restauranter, eksklusive tilbud på parkering samt rabatter og tilbud hos forskellige samarbejdspartnere. Lufthavnen omsætter inklusiv valuta for 4 milliarder kroner om året.

LÆS OGSÅ: Portræt: Danmarks mest atypiske shoppingcenter



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD