Hurtigtvoksende butikskæde: Derfor er vi en succes
Der er fuld fart på Normal-kæden, som åbner butikker i rekordfart. Kæden er gået fra ingenting til mange millioner kroner på kort tid.
Det går stærkt. Meget stærkt.
Detailkæden Normal, som sælger mærkevarer inden for eksempelvis tandpasta, shampoo, kosmetik og dyremad, har allerede enorme vækstplaner.
Normal åbnede sin første butik i Silkeborg i april 2013, og i dag har kæden 16 butikker rundt omkring i Danmark, og kæden forventer at åbne mindst én butik hver måned i 2015.
Parallelimport
- Vores mål er at blive landsdækkende i byer med mere end 40.000 indbyggere i løbet af fem år, lyder den ambitiøse målsætning fra Normal.
- Vi adskiller os fra andre danske detailkæder ved at tilbyde kunderne faste lave underpriser på alle de mange mærkevarer, vi sælger i butikkerne. Det kan vi gøre, fordi vi importerer vores varer fra udenlandske distributører i andre EU-lande. Her får vi varerne billigere, end hvis vi købte dem i Danmark, og så kan vi sælge dem langt billigere til vores kunder.
- Det betyder, at vores kunder kan spare 30-60 procent på basisvarer, når de køber dem hos os, fremhæver Normal-kæden, som administrerende direktør Torben Mouritsen og Bo Kristensen grundlagde.
De forklarer, at Normal 'sælger EU-importerede mærkevarer til kopivarepriser'.
Røde tal på bundlinjen
Ifølge Finans er Normal gået fra ingenting til mange millioner kroner på kort tid. Der er sorte tal på bundlinjen, og med kapital fra Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen i ryggen har Normal store planer.
- Vi prøver at tilpasse organisationen, så den kan håndtere væksten. Når omsætningen vokser år for år, bliver vareflowet og alle andre opgaver større. Derfor skal vi også hente flere medarbejdere ind, siger Torben Mouritsen, der beskæftiger 20 medarbejdere på hovedkontoret i Skanderborg, til Finans.
2014-regnskabet for Normal viser et overskud på 2,6 millioner kroner efter skat og en egenkapital på 34,6 millioner kroner. Det skal ses i sammenhæng med et underskud det første leveår på lidt over en halv million kroner
LÆS OGSÅ: Normal i unormalt godt regnskab
Som Tiger og Søstrene Grene
Ifølge Mai Thomsen, ekspert i detailhandel ved Retail Institute Scandinavia, kan Normal sammenlignes med Tiger og Søstrene Grene, som også ekspanderer vildt.
- Normal er et oplevelsesunivers, en slags moderne markedsplads. Man er sikker på mærkevarer til lave priser, men man ved ikke præcist, hvad der gemmer sig i sortimentet. Det skifter løbende. Kunderne kan gå på jagt, og det tiltrækker særligt kvindelige kunder, siger Mai Thomsen til Finans.
Konceptet bag Normal kendes fra England, hvor Poundland ifølge Finans siden 1990 har udviklet en kæde bestående af næsten 500 butikker. I USA har begrebet '$ Store' eksisteret siden 1870, og i dag er navnet på den førende kæde 'Dollar Tree' med over 4.000 butikker.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter