Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Hurtigtvoksende butikskæde: Derfor er vi en succes





Friday den 21 August 2015 kl. 08:08 af: Søren Duran Duus og Finans

Der er fuld fart på Normal-kæden, som åbner butikker i rekordfart. Kæden er gået fra ingenting til mange millioner kroner på kort tid.

Det går stærkt. Meget stærkt.

Detailkæden Normal, som sælger mærkevarer inden for eksempelvis tandpasta, shampoo, kosmetik og dyremad, har allerede enorme vækstplaner.

Normal åbnede sin første butik i Silkeborg i april 2013, og i dag har kæden 16 butikker rundt omkring i Danmark, og kæden forventer at åbne mindst én butik hver måned i 2015.

Parallelimport

- Vores mål er at blive landsdækkende i byer med mere end 40.000 indbyggere i løbet af fem år, lyder den ambitiøse målsætning fra Normal.

- Vi adskiller os fra andre danske detailkæder ved at tilbyde kunderne faste lave underpriser på alle de mange mærkevarer, vi sælger i butikkerne. Det kan vi gøre, fordi vi importerer vores varer fra udenlandske distributører i andre EU-lande. Her får vi varerne billigere, end hvis vi købte dem i Danmark, og så kan vi sælge dem langt billigere til vores kunder.

- Det betyder, at vores kunder kan spare 30-60 procent på basisvarer, når de køber dem hos os, fremhæver Normal-kæden, som administrerende direktør Torben Mouritsen og Bo Kristensen grundlagde.

De forklarer, at Normal 'sælger EU-importerede mærkevarer til kopivarepriser'.

Røde tal på bundlinjen

Ifølge Finans er Normal gået fra ingenting til mange millioner kroner på kort tid. Der er sorte tal på bundlinjen, og med kapital fra Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen i ryggen har Normal store planer.

- Vi prøver at tilpasse organisationen, så den kan håndtere væksten. Når omsætningen vokser år for år, bliver vareflowet og alle andre opgaver større. Derfor skal vi også hente flere medarbejdere ind, siger Torben Mouritsen, der beskæftiger 20 medarbejdere på hovedkontoret i Skanderborg, til Finans.

2014-regnskabet for Normal viser et overskud på 2,6 millioner kroner efter skat og en egenkapital på 34,6 millioner kroner. Det skal ses i sammenhæng med et underskud det første leveår på lidt over en halv million kroner

LÆS OGSÅ: Normal i unormalt godt regnskab

Som Tiger og Søstrene Grene

Ifølge Mai Thomsen, ekspert i detailhandel ved Retail Institute Scandinavia, kan Normal sammenlignes med Tiger og Søstrene Grene, som også ekspanderer vildt.

- Normal er et oplevelsesunivers, en slags moderne markedsplads. Man er sikker på mærkevarer til lave priser, men man ved ikke præcist, hvad der gemmer sig i sortimentet. Det skifter løbende. Kunderne kan gå på jagt, og det tiltrækker særligt kvindelige kunder, siger Mai Thomsen til Finans.

Konceptet bag Normal kendes fra England, hvor Poundland ifølge Finans siden 1990 har udviklet en kæde bestående af næsten 500 butikker. I USA har begrebet '$ Store' eksisteret siden 1870, og i dag er navnet på den førende kæde 'Dollar Tree' med over 4.000 butikker.

LÆS OGSÅ: Tiger-stifter: Derfor er Tiger en succes



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD