Hospitalsklovne øgede Lidl's kagesalg med 50%
3 millioner småkager har Lidl's kunder købt op til jul. Uden et initiativ med Danske Hospitalsklovne havde det kun været det halve.
Gode sager, velgørenhed og ikke mindst CSR (Corporate Social Responsability) er oppe i tiden. Virksomhederne gør i større stil noget ud af at køre kampagner til fordel for gode formål for at udvise social ansvarlighed - og markedsføringsværdien ved sådanne kampagner, skal man ikke underminere.
I Lidl's tilfælde har der været tale om en fordobling af salget af småkager som en direkte konsekvens af en kampagne discountkæden har kørt for at støtte Danske Hospitalsklovne.
1 krone per solgt småkagepakke
I midten af oktober satte dagligvarekæden en kampagne i gang i samtlige butikker i Danmark.
- For hver solgte pakke julesmåkager af mærket Favorina, med en salgspris på kr. 12,95, ville Lidl donere 1 krone til Danske Hospitalsklovnes arbejde. Og med en salgsfremgang på mere end 50 procent er der vist ingen tvivl om, at Lidl’s kunder har taget rigtig godt imod initiativet. I løbet af de 2 måneder blev det nemlig til langt over 100.000 pakker solgte julesmåkager, skriver kæden i en pressemeddelelse.
Over en periode på 2 måneder op mod jul solgte Lidl helt nøjagtig 125.923 pakker småkager og med ca. 25 småkager i hver pakke bliver det til over 3 millioner småkager.
Facebook skaffede fanskare
Ved siden af kagesalget i butikkerne valgte Lidl at inddrage sine Facebookfans i indsamlingen. Kæden annoncerede, at den ville omdanne det antal fans den havde på Facebook lørdag 15. december kl.12 til enkroner og lægges oven i donationen.
LÆS OGSÅ: Velgørenhed skal øge Lidl's fanskare
Med 57.229 fans blev det til yderligere 57.229 kroner og en samlet donation på 183.152 kroner.
Direktører glade for stor opbakning
- Vi er utroligt glade for det er lykkedes os at samle så stort et beløb sammen til hospitalsklovnenes arbejde. Hospitalsklovnene betyder utroligt meget for de børn, som ligger på hospitalet. Det må især være en lettelse for dem, som er indlagt i julemåneden, at få et afbræk og et pusterum. Det er vi glade for at kunne støtte op om, siger adm. direktør i Lidl Danmark Finn Tang.
Direktøren for Danske Hospitalsklovne, Kenneth Øhrberg, er også glad for den store opbakning.
- Det er et meget flot resultat, der er kommet ud af kampagnen. Vi har været utrolig glade for det samarbejde, vi har haft med Lidl gennem de seneste måneder. Det har også været spændende at følge med i kundernes opbakning til kampagnen, ikke mindst i forbindelse med hele Facebookdelen, som er gået over al forventning, siger Kenneth Øhrberg fra Danske Hospitalsklovne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter