Højdepunkter 2013: Historien bag navnet
Hvorfor hedder Irma egentlig Irma, og hvorfor opkalder man sin butik efter en skavank? Læs historierne bag navnene på mange af de kæder, vi har skrevet om her på detailfolk.dk i det forgangne år.
Nogle gange er det gennemtænkt, andre gange er det helt tilfældigt. Der ligger mange sjove, anderledes og overraskende historier bag navnene på mange af de detailkæder og butikker, vi skriver om her på detailfolk.dk. Klik på artikellinket under beskrivelsen for at læse hele portrættet af den pågældende kæde eller butik.
Pilgrim
Navnet Pilgrim bygger på en tanke om at rejse ud i verden og søge nyt. Samtidig ligger der også en betydning i pilgrimmenes måde at rejse på.
- For en pilgrim er det ikke kun målet, der er vigtigt, det er lige så meget rejsen hen til målet. Og sådan føler jeg det også meget, at det er med Pilgrim, forklarer Annemette Markvad om historien bag navnet på det designerfirma, hun i sin tid var med til at stifte
LÆS OGSÅ: Historien om en succesfuld 30-årig Pilgrimsrejse
Søstrene Grene
- Det er to søstre, der har startet kæden, min mor og hendes søster. Rollemodellerne til Anna og Clara blev dog taget fra min mors ugifte fastre, som arbejdede i min morfars firma i Skjern. De havde to forskellige personligheder. Den lidt stramtandede Clara som var god til at forhandle aftaler på plads og den kreative Anna med sans for farver og tidens tendenser, fortæller adm. direktør Mikkel Grene om baggrunden for navnet Søstrene Grene.
LÆS OGSÅ: Historien om en international søstersucces
CrossEyes
Det er i virkeligheden et kærligt drilleri, der førte til, at Søren Møller kaldte sig første butik for CrossEyes, der er den engelske betegnelse for at være skeløjet.
- Min gode ven skulle lave en hjemmeside, og jeg bad til at starte med om bare at sætte et midlertidigt navn ind. Fordi jeg skeler og altid har gjort det, kaldte han det for sjov for CrossEyes. Det hang ved, og efterhånden blev jeg glad for det, fortæller Søren Møller om valget af navnet CrossEyes.
LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: Fra god idé til seks butikker på tre år
Saxo.com
Navnet Saxo.com stammer fra historie- og krønikeskriveren Saxo Grammaticus (ca. 1150-1220), der især er kendt for at skrive den omfattende Danmarkshistorie Gesta Danorum (Danernes bedrifter), der fylder seksten håndskrevne bind.
LÆS OGSÅ: Historien om en af Danmarks største onlinesucceser
Change
Bag navnet Change gemmer sig et opråb til lingeribranchen som helhed.
- Det er en af de mest konservative brancher, der findes inden for tøj. Derfor syntes vi, at Change var et godt navn. Der skulle ske en fornyelse og en forandring og deraf navnet, forklarer stifer og adm. direktør, Claus Walther Jensen.
LÆS OGSÅ: Lingerikæde har brugt krisen til at vokse sig større
Miinto
Exclusive Denmark. Det var det navn, de to iværksættere bag Miinto oprindeligt fremførte deres idé under. De var dog langt fra tilfredse med navnet. Tværtimod.
- Det var bare så kikset det navn, og vi var enige om, at det kunne vi ikke hedde, siger Konrad Kierklo.
I stedet begyndte en intensiv navnejagt på Google. Og her kom ordet ’minto’ pludselig i spil.
- Det er engelsk urbant slang og betyder alfahan. Det vil sige ham, der går foran alle de andre og gør det bedre. Det var ikke på grund af den betydning, at vi valgte navnet, men hvis det skal betyde noget, så er det da egentlig en meget fed betydning. Vi vil jo også gerne være dem, der gør det bedst på nettet, siger Konrad Kierklo.
LÆS OGSÅ: En modeportals vej til succes
Studio Apparel
Studio Apparel var ”the obvious choice,” da der skulle findes et navn til det nye koncept, forklarer Lasse Giversen, der er frontfigur for konceptet hos Stereo Studio.
- Vi ville gerne tage noget af det, vi kommer fra, og kombinere det med det, vi går hen imod, siger han og forklarer, at studio udover at henvise til Stereo Studio også er et sted, hvor man optager musik. Apparel er et engelsk udtryk for beklædning. Kombinationen betyder altså musik og beklædning.
LÆS OGSÅ: Musikkæde lancerer nyt koncept
Trævarefabrikernes UDSALG
Der er generelt sket meget siden 1933. Blandt andet har retstavningen ændret sig, og navnet Trævarefabrikernes UDSALG kan derfor ikke siges at være sprogligt korrekt efter nutidens regler.
- Trævarefabrikerne staves stadig kun med eet ”k”, for sådan gjorde vores farfar i 1933, og derfor gør vi det også i dag, siger Henrik Lange, der er 3. generation i koncernen.
LÆS OGSÅ: 80-årig familiekæde i god form
SV. Michelsen
Kæden er opkaldt efter den konditoruddannede Svend Erik Michelsen, der grundlagde den i 1933. Han åbnede et lille konditori på Østerbro, hvorfra han begyndte at producere håndværkschokolade. Det blev sidenhen til den primære forretning. I 1970’erne overtog datteren Rita og svigersønnen Kjeld Dorff ledelsen af Sv. Michelsen Chokolade, og det er deres søn Nicholas Dorff, der nu står i spidsen for kæden.
LÆS OGSÅ: Familiekæde vil tilbage til rødderne
Wallmob
- Oprindeligt var navnet Wallmob tænkt som en forkortelse af Wallet Mobile, siger CEO Ken Villum Klausen og forklarer, at konceptet i starten var tænkt som en fuldkommen betalingsløsning med base i POS. Sidenhen er man gået over til kun at fokusere på POS, men navnet har man ikke tænkt sig at ændre.
LÆS OGSÅ: Er fremtidens kassesystem dansk?
Copenhagen Comfort Beds
- Jeg ville gerne have et navn, der signalerer, at jeg har et tæt samarbejde med min leverandør. De hedder European House of Beds, og derfor faldt mit valg på Copenhagen Comfort Beds. Og så synes jeg også, at København er lidt af et brand i sig selv, forklarer indehaver Lotte Høi om valget af navnet til sine butikker.
LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: En fordel at åbne i krisetider
IKEA
Det er IKEA-stifteren Ingvar Kamprad, der selv har fundet på navnet til den succesrige svenske møbelkæde, han startede som 17-årig i 1943. Han sammensatte sine egne initialer med de første bogstaver i ordene Elmtaryd og Agunnaryd, som var henholdsvis den gård han kom fra og den landsby, han voksede op i.
LÆS OGSÅ: Fra elev til topchef: IKEA’s danske chef er firmaets mand
Bilka
Det var stifteren af Bilka, Herman Salling, der fandt på navnet til et af Danmarks første lavprisvarehuse. Fra sine forretningsrejser i Vesttyskland kendte han til navnet Billiges Kaufhaus, og han brugte forbogstaverne i de to tyske ord til at skabe navnet Bilka.
LÆS OGSÅ: Ny Bilka-chef lancerer nyt koncept
Irma
Supermarkedet startede som en lille æggeforretning i Ravnsborggade under navnet Mælkeforsyningen Ravnsborg. Det var arkitekten Sophus Greiffenberg, der også skabte Irmapigen, der fandt på navnet Irma i 1907. Det skyldtes samarbejdet med Johannes Rasmussens Margarinefabrik. Arkitekten foreslog, at butikkerne skulle reklamere for den margarine de solgte med margarinefabrikkens initialer - JRMA. Det blev senere lavet om til Irma.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter