Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Højdepunkter 2013: Historien bag navnet

Foto: Colourbox



Friday den 27 December 2013 kl. 06:30 af: Freja Thorbech

Hvorfor hedder Irma egentlig Irma, og hvorfor opkalder man sin butik efter en skavank? Læs historierne bag navnene på mange af de kæder, vi har skrevet om her på detailfolk.dk i det forgangne år.

Nogle gange er det gennemtænkt, andre gange er det helt tilfældigt. Der ligger mange sjove, anderledes og overraskende historier bag navnene på mange af de detailkæder og butikker, vi skriver om her på detailfolk.dk. Klik på artikellinket under beskrivelsen for at læse hele portrættet af den pågældende kæde eller butik.

Pilgrim

Navnet Pilgrim bygger på en tanke om at rejse ud i verden og søge nyt. Samtidig ligger der også en betydning i pilgrimmenes måde at rejse på.

- For en pilgrim er det ikke kun målet, der er vigtigt, det er lige så meget rejsen hen til målet. Og sådan føler jeg det også meget, at det er med Pilgrim, forklarer Annemette Markvad om historien bag navnet på det designerfirma, hun i sin tid var med til at stifte

LÆS OGSÅ: Historien om en succesfuld 30-årig Pilgrimsrejse

Søstrene Grene 

- Det er to søstre, der har startet kæden, min mor og hendes søster. Rollemodellerne til Anna og Clara blev dog taget fra min mors ugifte fastre, som arbejdede i min morfars firma i Skjern. De havde to forskellige personligheder. Den lidt stramtandede Clara som var god til at forhandle aftaler på plads og den kreative Anna med sans for farver og tidens tendenser, fortæller adm. direktør Mikkel Grene om baggrunden for navnet Søstrene Grene.

LÆS OGSÅ: Historien om en international søstersucces

CrossEyes

Det er i virkeligheden et kærligt drilleri, der førte til, at Søren Møller kaldte sig første butik for CrossEyes, der er den engelske betegnelse for at være skeløjet.

- Min gode ven skulle lave en hjemmeside, og jeg bad til at starte med om bare at sætte et midlertidigt navn ind. Fordi jeg skeler og altid har gjort det, kaldte han det for sjov for CrossEyes. Det hang ved, og efterhånden blev jeg glad for det, fortæller Søren Møller om valget af navnet CrossEyes.

LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: Fra god idé til seks butikker på tre år

Saxo.com

Navnet Saxo.com stammer fra historie- og krønikeskriveren Saxo Grammaticus (ca. 1150-1220), der især er kendt for at skrive den omfattende Danmarkshistorie Gesta Danorum (Danernes bedrifter), der fylder seksten håndskrevne bind.

LÆS OGSÅ: Historien om en af Danmarks største onlinesucceser

Change

Bag navnet Change gemmer sig et opråb til lingeribranchen som helhed.

- Det er en af de mest konservative brancher, der findes inden for tøj. Derfor syntes vi, at Change var et godt navn. Der skulle ske en fornyelse og en forandring og deraf navnet, forklarer stifer og adm. direktør, Claus Walther Jensen.

LÆS OGSÅ: Lingerikæde har brugt krisen til at vokse sig større

Miinto

Exclusive Denmark. Det var det navn, de to iværksættere bag Miinto oprindeligt fremførte deres idé under. De var dog langt fra tilfredse med navnet. Tværtimod.

- Det var bare så kikset det navn, og vi var enige om, at det kunne vi ikke hedde, siger Konrad Kierklo.

I stedet begyndte en intensiv navnejagt på Google. Og her kom ordet ’minto’ pludselig i spil.

- Det er engelsk urbant slang og betyder alfahan. Det vil sige ham, der går foran alle de andre og gør det bedre. Det var ikke på grund af den betydning, at vi valgte navnet, men hvis det skal betyde noget, så er det da egentlig en meget fed betydning. Vi vil jo også gerne være dem, der gør det bedst på nettet, siger Konrad Kierklo.

LÆS OGSÅ: En modeportals vej til succes

Studio Apparel

Studio Apparel var ”the obvious choice,” da der skulle findes et navn til det nye koncept, forklarer Lasse Giversen, der er frontfigur for konceptet hos Stereo Studio.

- Vi ville gerne tage noget af det, vi kommer fra, og kombinere det med det, vi går hen imod, siger han og forklarer, at studio udover at henvise til Stereo Studio også er et sted, hvor man optager musik. Apparel er et engelsk udtryk for beklædning. Kombinationen betyder altså musik og beklædning.

LÆS OGSÅ: Musikkæde lancerer nyt koncept

Trævarefabrikernes UDSALG

Der er generelt sket meget siden 1933. Blandt andet har retstavningen ændret sig, og navnet Trævarefabrikernes UDSALG kan derfor ikke siges at være sprogligt korrekt efter nutidens regler.

- Trævarefabrikerne staves stadig kun med eet ”k”, for sådan gjorde vores farfar i 1933, og derfor gør vi det også i dag, siger Henrik Lange, der er 3. generation i koncernen.

LÆS OGSÅ: 80-årig familiekæde i god form

SV. Michelsen

Kæden er opkaldt efter den konditoruddannede Svend Erik Michelsen, der grundlagde den i 1933. Han åbnede et lille konditori på Østerbro, hvorfra han begyndte at producere håndværkschokolade. Det blev sidenhen til den primære forretning. I 1970’erne overtog datteren Rita og svigersønnen Kjeld Dorff ledelsen af Sv. Michelsen Chokolade, og det er deres søn Nicholas Dorff, der nu står i spidsen for kæden.

LÆS OGSÅ: Familiekæde vil tilbage til rødderne

Wallmob

- Oprindeligt var navnet Wallmob tænkt som en forkortelse af Wallet Mobile, siger CEO Ken Villum Klausen og forklarer, at konceptet i starten var tænkt som en fuldkommen betalingsløsning med base i POS. Sidenhen er man gået over til kun at fokusere på POS, men navnet har man ikke tænkt sig at ændre.

LÆS OGSÅ: Er fremtidens kassesystem dansk?

Copenhagen Comfort Beds

- Jeg ville gerne have et navn, der signalerer, at jeg har et tæt samarbejde med min leverandør. De hedder European House of Beds, og derfor faldt mit valg på Copenhagen Comfort Beds. Og så synes jeg også, at København er lidt af et brand i sig selv, forklarer indehaver Lotte Høi om valget af navnet til sine butikker.

LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: En fordel at åbne i krisetider

IKEA

Det er IKEA-stifteren Ingvar Kamprad, der selv har fundet på navnet til den succesrige svenske møbelkæde, han startede som 17-årig i 1943. Han sammensatte sine egne initialer med de første bogstaver i ordene Elmtaryd og Agunnaryd, som var henholdsvis den gård han kom fra og den landsby, han voksede op i.

LÆS OGSÅ: Fra elev til topchef: IKEA’s danske chef er firmaets mand

Bilka

Det var stifteren af Bilka, Herman Salling, der fandt på navnet til et af Danmarks første lavprisvarehuse. Fra sine forretningsrejser i Vesttyskland kendte han til navnet Billiges Kaufhaus, og han brugte forbogstaverne i de to tyske ord til at skabe navnet Bilka.

LÆS OGSÅ: Ny Bilka-chef lancerer nyt koncept

Irma

Supermarkedet startede som en lille æggeforretning i Ravnsborggade under navnet Mælkeforsyningen Ravnsborg. Det var arkitekten Sophus Greiffenberg, der også skabte Irmapigen, der fandt på navnet Irma i 1907. Det skyldtes samarbejdet med Johannes Rasmussens Margarinefabrik. Arkitekten foreslog, at butikkerne skulle reklamere for den margarine de solgte med margarinefabrikkens initialer - JRMA. Det blev senere lavet om til Irma.

LÆS OGSÅ: Irma i ny stor satsning på nettet

LÆS OGSÅ: Højdepunkter 2013: De mest skæve historier



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD