Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

H&M vokser vildt på globalt plan men stagnerer i Danmark

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 28 January 2016 kl. 10:30 af: Lise Møller Schilder

H&M's årsregnskab viser en kæde i vild vækst med imponerende overskudsrater - bare ikke i Danmark. 

Der er fart på det svenske tøjimperium H&M Group, der står bag tøjkæderne H&M, COS, Monki, Weekday, & Other Stories og Cheap Monday. Det ses blandt andet på den mængde af nye butikker, som H&M Group har åbnet i 2015. 

Her åbnede 472 nye butikker, mens 58 lukkede, hvilket svarer til en forøgelse med 413 butikker. Og kæden er ikke færdig. I årsregnskabet for 2015 melder verdens næststørste detailvirksomhed indenfor mode, at man regner med at åbne 425 nye butikker i 2016. H&M er i størrelse kun overgået af spanske Inditex, der blandt andet står bag Zara.

- 2015 har været et meget ekspansiv år for H&M Group. Vi har åbnet 413 nye butikker netto, hvor 249 blev åbnet i fjerde kvartal, samt ti nye H&M online markeder, og vi har med succes etableret butikker i vores nye markeder i Indien, Sydafrika, Peru, Taiwan og Macao, skriver H&M's administrerende direktør Karl-Johan Persson i årsrapporten.

Stor fremgang i omsætning og ansatte

Karl-Johan Persson hæfter sig ved, at H&M nu er til stede på 61 markeder. I alt har H&M 104.634 fuldtidsansatte, hvilket er mere end 10.000 flere end sidste år. Omsætningen på verdensplan endte på 180,9 milliarder svenske kroner i 2015, svarende til 146 milliarder danske kroner. Det er en fremgang på 19 procent siden 2014, hvor omsætningen var på 151,4 milliarder svenske kroner. Fratrukket genvinsterne ved den svage svenske krone er fremgangen dog nede på 11 procent.

- Salget har udviklet sig godt for alle vores mærker. Årets resultat efter skat steg til 20,9 milliarder svenske kroner (16,85 milliarder danske kroner red.), hvilket er vores højeste resultat til dato - dette på trods af, at den stærke amerikanske dollarkurs har gjort vores indkøb meget dyrere, understreger Karl-Johan Persson.

Lille fremgang i Danmark

Ser man mere lokalt på, hvordan H&M har klaret sig i Danmark, tegner der sig et lidt mindre ekspansivt billede.

Den 30. november 2015 have H&M i alt 103 butikker i Danmark, hvilket er et udtryk for, at man har åbnet seks nye butikker og lukkede to butikker.

I 2015 omsatte H&M for 5,4 milliarder svenske kroner i Danmark, hvilket svarer til 4,4 milliarder danske kroner. I alt har der været en fremgang på 6 procent, men trækker man gevinsterne ved en svag svensk valuta fra, er fremgangen kun på 3 procent. 

På globalt plan er det særligt USA og Storbritanien der trækker væksten. Tyskland er stadig det største marked med en omsætning i 2015 på 37 milliarder svenske kroner, svarende til 29,8 milliarder danske kroner.

LÆS OGSÅ: H&M undskylder for tørklæde-bommert



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD