Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Her er årets detailelever

Foto: Kaj Bonne



Motivation af prismodtagere

1. Ander Dalgaard - salgsoptimering i forhold til Salling Aalborgs salg af Krups Espressomaskiner

Da priskomiteen læste Anders Dalgaards fagprøve, var de med det samme enige om:

1. her var der tale om en fagprøve på ekstremt højt fagligt niveau.

2. de mål der var sat for opgaven var ikke bare var nået, men ganske enkelt også overgået!!

Det kommer til udtryk ved, at Anders i sin fagprøve viser, at han besidder usædvanligt godt kendskab til butikkens profil og koncept, drift og produkter. Det formår Anders at omsætte og udtrykke på et særdeles højt fagligt niveau ved at anvende sin teoretiske viden i hverdagen i Salling - og i sit eget praktiske arbejde.
Han kombinerer på fornem måde butikskonceptet med indgående produktkendskab - godt samspil mellem butik og leverandør samt udpræget god brug af og forståelse for teoretiske begreber.
At Anders derudover opnår gode økonomiske resultater, viser blot ydermere, at der her er tale om en elev med fantastisk købmandsskab.

2. Louise Westergaard - salg af Wagner malersprøjter i Hadsund Tømmerhandel og Byggecenter

Da Priskomiteen læste Louise Westergaards fagprøve var de med det samme enige om:

1. – at her var der tale om en opgave udført af en person med særlig god forståelse for lokalområdet og kundegrundlaget .

2. – at der omhyggeligt var udvalgt relevante teoretiske redskaber til analyserne, som var gennemført med god forståelse for sammenhæng mellem teori og praksis.

Louise Westergaard viser i sin opgave, at hun behersker fagets teoretiske redskaber og formår at bruge dem i for hold til problemstillingerne i sin opgave.

3. Dorthe Carlsen - relanceringen af porcelænsmærket Pillivuyt i Magasin

Da priskomiteen læste Dorthe Carlsens opgave var der enighed om:

1. –at der her var tale om en opgave udarbejdet af en person med stort kendskab til produktet og forståelse for kunderne og muligheden for brug af forskellige salgsplatforme bla sociale medier.

2. – at opgaven var udarbejdet af en person med stort personligt drive, der kommer fint til udtryk i anvendelsen af teoretiske begreber, der er relevante for arbejdet med at opnå det ønskede mål om at øge salget til index 150.

Dorthe Carlsen viser i sin opgave, at hun har stort mod til at bringe de sociale medier i spil i sammenhæng med præsentation af produkter, og som en måde at nå kunderne på.

Monday den 6 October 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Espressomaskiner, malersprøjter og porcelæn sikrede fredag tre detailelever en pris som bevis på, at de er de mest talentfulde elever i branchen.

Tre detailelever fra henholdsvis Salling, Hadsund Tømmerhandel og Byggecenter og Magasin kunne fredag lade sig hylde i Børssalen i København.

Her modtog de nemlig Detailhandlen fagprøvepris, der fredag eftermiddag blev uddelt for 16. gang. Det er Dansk Erhverv og Dansk Principal forening, der har indstiftet prisen for at hædre de bedste elever i branchen og skabe fokus på de unge i dansk detailhandel.

Til at overrække priserne havde børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) lagt vejen forbi.

- Det er er et af de arrangementer, jeg virkelig glæder mig til at komme til. Det er tredje gang, jeg gør det, og jeg glæder mig oprigtigt, fordi den her pris bliver givet til nogle talentfulde unge inden for detailhandlen. Og der er i den grad brug for at vise den anerkendelse og den værdi, der er i at tage en vigtig uddannelsesvej, hvor vi har brug for rigtig mange unge til at arbejde i fremtiden, lød det blandt andet fra undervisningsministeren, inden hun overrakte priserne. Her nåede hun også at berøre den erhvervsskolereform, der træder i kraft næste år, som også kommer til at få betydning for, hvordan fremtidens detailelever uddannes.

LÆS OGSÅ: Sådan reformeres erhvervsuddannelserne

Øgede salget uden omkostninger

Årets førstepræmie blev vundet af Anders Dalgaard, der med sin fagprøve har formået at øge salget af Krups Espressomaskiner i Salling Aalborg gennem et bedre samspil mellem leverandør og butik, uden øgede omkostninger for butikken.

Og han var glad for prisen, som han ikke er i tvivl om, at han kan bruge fremadrettet.

- Det er klart noget, der skal på CV'et. Det har givet mig erfaringer som købmand, med marketing og salgsdelen, sagde den glade vinder til detailfolk.dk efter prisoverrækkelsen. Her nåede han også at sende en tak til kollegerne i Salling og underviserne på skolen, der har hjulpet og udfordret ham undervejs.

I Hadsund Tømmerhandel og Byggecenter havde Louise Westergaard succes med at sælge malersprøjter, fordi hun kendte kundernes behov og skabte en målrettet markedsføringsstrategi, hvilket sikrede hende en andenpræmie.

Tredjepræmien gik til Dorthe Carlsen for sin relancering af porcelænsmærket Pillivuyt i Magasin på Kgs. Nytorv, blandt andet via sociale medier.

- Der er ingen tvivl om, at kravene til detailhandlen og de erhvervsdrivende hele tiden flytter sig og bliver flere. Kunderne ændrer adfærd, og der er brug for nye kreative måder at nå dem på. Derfor er vi i Dansk Erhverv enormt begejstrede for at se unge som Anders, Louise og Dorthe, der bidrager med helt nye idéer og metoder, som giver stor værdi for butikkerne, siger Louise Holm Sommer, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

De tre vindere modtager henholdsvis 25.000, 20.000 og 15.000 kroner for deres præstationer.

LÆS OGSÅ: Årets detailelev: ”Det er nemmere at bede om tilgivelse end at bede om lov”



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD