Derfor shopper danskerne på nettet
Årsagerne varierer, når forbrugerne vælger at købe bøger, elektronik, tøj og mange andre ting på nettet.
De nethandlenes interesseorganisation, FDIH, har spurgt forbrugerne, hvorfor de handler på nettet.
Svarene afhænger meget af, hvilke varer forbrugerne køber. Det er dog stadig parametre som udvalg, tid og pris, som vægter højest.
- Hvis du sælger dagligvarer, så understreger tallene, at du skal fokusere på, at det er nemt, bekvemt og tidssparende for kunden. Det er knap så vigtigt, hvis du sælger autoudstyr elektronik, men her betyder prisen mere, siger Niels Ralund administrerende direktør i FIDH.
De to vigtigste grunde til at forbrugerne vælger de forskellige varegrupper ses nedenfor:
- Bolig, have og plater: Varen er billigere på nettet (25 pct.) Varen leveres til døren (14 pct.).
- It, tele og foto: Varen er billigere på nettet (28 pct.) Varen fås kun på nettet (20 pct.)
- Kontot og hobbyartikler: Varen er billigere (36 pct.) Varen fås ikke i nærområdet (15 pct.)
- Film, musik, bøger og spil: Varen fås kun på nettet (25 pct.) Varen er billigere på nettet (23 pct.)
- Elektronik og hårde hvidevarer: Varen er billigere på nettet (32 pct.) Det er nemmere at prissammenligne på nettet (11 pct.)
- Rejser: Varen fås kun på nettet (26 pct.) Det er tidsbesparende (22 pct.)
- Auto, både og cykeludstyr: Varen er billigere på nettet (39 pct.) Det er nemmere at prissammenligne på nettet (9 pct.)
- Kulturoplevelser: Varen findes kun på nettet (36 pct.) Det er tidsbesparende (25 pct.)
- Tøj, sko og smykker: Jeg kan handle, når jeg har tid (15 pct.) Varen findes billigere på nettet (20 pct.)
- Dagligvarer: Varen leveres til døren (37 pct.) Det er tidsbesparende (17 pct.)
- Personlig pleje: Varen er billigere på nettet (40 pct.) Varen findes kun på nettet (16 pct.)
- Sportsudstyr: Varen er billigere på nettet (28 pct.) Varen fås ikke i nærområdet (13 pct.)
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked udfordrer internetgiganter med stort sats
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter