Her er detailhandlens vindere og tabere
Der er vendt op og ned på forbrugernes indkøbsvaner efter krisen, og det påvirker detailhandlens brancher forskelligt.
Flere år med finansiel krise har gjort livet svært for detailhandlen.
Langt de fleste forretninger har kunnet konstatere et fald i omsætningen. Det skriver JP Erhverv.
Det er især forretninger, der har tilknytning til boligmarkedet, som har set skillingerne forsvinde fra bundlinjen.
- Gennem krisen er der blevet handlet færre boliger, og der er bygget mindre. Det rammer butikker, som typisk sælger deres varer i forbindelse med flytninger eller nyetableringer, siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail, til JP Erhverv.
Beregninger fra Danmarks Handelsstandsforeninger viser, at handlen med boligrelaterede varer er faldet med hele 30 procent siden 2008, hvor krisen brød ud.
Tallene viser også, at salget af tøj er faldet mærkbart. Især bliver der sparet penge på børnetøj, hvor salget er dalet med 35 procent mindre end ved krisens udbrud.
- Nedturen for børnetøj er i høj grad bestemt af krisen. Da forbrugsfesten toppede, blev der solgt Calvin Klein-sparkedragter, som børnene voksede ud af efter få uger. Det var blevet højstatus at få børnene klædt i mærkevarer og købe det dyreste udstyr. Den type forbrug bremsede hårdt op, og det skete forholdsvis hurtigt, siger forbrugerekspert Camilla Birch, partner i Birch & Birch, til Jyllands Postens Erhvervssektion.
Her er vinderne
Men det er langt fra alle virksomheder i detailhandlen, der svømmer rundt i røde tal. Dyrehandlere og cykelhandlere har klaret sig rigtig godt gennem krisen. Salg af elektriske husholdningsapparater er dog det, der har været aller flest penge i under finanskrisen. Salget er steget med hele 33 procent.
- Der har i flere år været priskrig på elektrisk husholdningsudstyr, og forhandlerne har annonceret massivt. Det medvirker til at øge salget. Samtidig er der kommet nyt udstyr på markedet. Eksempelvis sælges der i dag langt flere kaffemaskiner end for fem år siden, siger Camilla Birch.
Du kan se alle vindere og tabere her.
LÆS OGSÅ: Detailåret 2014: Eksperternes bud på potentielle vindere og tabere
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter