Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Her er de fire kundeklub-typer

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 16 April 2013 kl. 08:52 af: Simone Hansen

Kundeklubber er vildt populære, men der findes faktisk forskellige typer og strategier, som detailkæder bør tænke over, før de kaster sig ud i konceptet. Læs om koncepterne her.

Kunde- og loyalitetsklubber har længe været en succes i udlandet. Nu er det også en hot dille hos detailbranchen herhjemme. Flere og flere butikskæder får dem, og tilbyder blandt andet medlemmerne point, rabatter, goodie-bags og VIP-arrangementer.

For meget kampagne

Ifølge ekstern lektor og videnskabelig medarbejder på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS, Per Østergaard Jacobsen, har de færreste danske detailkæder dog helt gjort op med sig selv, hvilken type loyalitetsklub de ønsker at føre, og hvad de vil have ud af dem, ofte ses indsatsen mere som en kampagne end som en egentlig forankret strategi, mener han.

- De fleste danske detailkæder bruger en blanding af nogle forskellige kundeklubtyper, og der er faktisk ikke mange, der bruger det rigtigt loyalitetsmæssigt, forklarer han til detailfolk.dk.

Der findes nemlig fire forskellige kundeklubtyper, og det kan være en god ide at tage stilling til, hvilken en man vælger at følge. Her forklarer Per Østergaard Jacobsen om de fire typer:

1. Rabatprogram:
- Det er en hel klassisk rabat-model, hvor butikskæden siger: Hvis du handler hos os, får du rabat. Jo mere du handler hos os, jo mere rabat får du. Vi ser konceptet i sin reneste form hos eksempelvis den engelske kosmetikkæde Boots.

2. Kundeordning:
- Her belønner man kunderne med forskellige former for bonuspoint og bonusordninger, og jo mere kunden optjener, jo højere bonus får kunden, så kan kunden for eksempel blive guldkunde etc. Det er sådan noget vi for eksempel ser hos SAS og andre flyselskaber

3. Loyalitetsprogram:
- Her arbejder man med målrettet kommunikation og rabatter til segmenterede målgrupper, som man har opbygget en relation til. Jeg arbejdede engang for en kæde i England , hvor Disney-filmen ’101 Dalmatinere’ skulle lanceres. I stedet for at markedsføre den ud til den brede kundeskare, gik man målrettet ind og kommunikerede over for bedsteforældre-segmentet og børneefamilierne. Der blev kommunikeret målrettet og relevant.

Der blev for eksempel fremhævet hyggestunder med familien i den personlige mail og det personlige brev. Det endte med at blive Disney’s mest vellykkede kampagne på daværende tidspunkt. Et sted hvor man virkelig gør noget ud af loyalitetsprogrammet er supermarkedskæden Tesco, der alene i England har 12 millioner medlemmer.

4. Betalingsprogram:
- Denne type af kundeklubber ser man mest blandt kredit- og betalingskort. Her sparer man en rabat op, hver gang man bruger sit kort., Et eksempel på dette koncept er Forbrugsforeningen.

Du kan læse mere om de fire loyalitetskoncepter i Per Østergaard Jacobsens bog CRM 2.0 Håndbogen

 

LÆS OGSÅ: Kunder gider ikke loyalitetskort



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD