Her er de fire kundeklub-typer
Kundeklubber er vildt populære, men der findes faktisk forskellige typer og strategier, som detailkæder bør tænke over, før de kaster sig ud i konceptet. Læs om koncepterne her.
Kunde- og loyalitetsklubber har længe været en succes i udlandet. Nu er det også en hot dille hos detailbranchen herhjemme. Flere og flere butikskæder får dem, og tilbyder blandt andet medlemmerne point, rabatter, goodie-bags og VIP-arrangementer.
For meget kampagne
Ifølge ekstern lektor og videnskabelig medarbejder på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS, Per Østergaard Jacobsen, har de færreste danske detailkæder dog helt gjort op med sig selv, hvilken type loyalitetsklub de ønsker at føre, og hvad de vil have ud af dem, ofte ses indsatsen mere som en kampagne end som en egentlig forankret strategi, mener han.
- De fleste danske detailkæder bruger en blanding af nogle forskellige kundeklubtyper, og der er faktisk ikke mange, der bruger det rigtigt loyalitetsmæssigt, forklarer han til detailfolk.dk.
Der findes nemlig fire forskellige kundeklubtyper, og det kan være en god ide at tage stilling til, hvilken en man vælger at følge. Her forklarer Per Østergaard Jacobsen om de fire typer:
1. Rabatprogram:
- Det er en hel klassisk rabat-model, hvor butikskæden siger: Hvis du handler hos os, får du rabat. Jo mere du handler hos os, jo mere rabat får du. Vi ser konceptet i sin reneste form hos eksempelvis den engelske kosmetikkæde Boots.
2. Kundeordning:
- Her belønner man kunderne med forskellige former for bonuspoint og bonusordninger, og jo mere kunden optjener, jo højere bonus får kunden, så kan kunden for eksempel blive guldkunde etc. Det er sådan noget vi for eksempel ser hos SAS og andre flyselskaber
3. Loyalitetsprogram:
- Her arbejder man med målrettet kommunikation og rabatter til segmenterede målgrupper, som man har opbygget en relation til. Jeg arbejdede engang for en kæde i England , hvor Disney-filmen ’101 Dalmatinere’ skulle lanceres. I stedet for at markedsføre den ud til den brede kundeskare, gik man målrettet ind og kommunikerede over for bedsteforældre-segmentet og børneefamilierne. Der blev kommunikeret målrettet og relevant.
Der blev for eksempel fremhævet hyggestunder med familien i den personlige mail og det personlige brev. Det endte med at blive Disney’s mest vellykkede kampagne på daværende tidspunkt. Et sted hvor man virkelig gør noget ud af loyalitetsprogrammet er supermarkedskæden Tesco, der alene i England har 12 millioner medlemmer.
4. Betalingsprogram:
- Denne type af kundeklubber ser man mest blandt kredit- og betalingskort. Her sparer man en rabat op, hver gang man bruger sit kort., Et eksempel på dette koncept er Forbrugsforeningen.
Du kan læse mere om de fire loyalitetskoncepter i Per Østergaard Jacobsens bog CRM 2.0 Håndbogen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter