Guide til sikker julehandel på nettet
Fakta
Når en netbutik har e-mærket, betyder det:
- at netbutikken lever op til gældende dansk lovgivning (Markedsføringsloven, Persondataloven, Forbrugeraftaleloven, Købeloven, og E-handelsloven) samt en række ekstra forbrugerbeskyttende krav
- at netbutikken løbende bliver kontrolleret af e-mærkets jurister
- at dine penge er sikret bedst muligt
- at du ikke bliver bundet af urimelige vilkår
- at det er nemt at fortryde og reklamere
- at du har gratis adgang til e-mærkets Forbruger Hotline (44 85 85 90) hverdage kl. 9-15
E-mærket er en uvildig nonprofit organisation som arbejder for sikker nethandel. Bag e-mærket står Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.
Hvis du er utryg ved at købe julegaver på nettet, fordi du frygter svindel eller lange leveringstider, så se e-mærkets guide til julekøb på nettet her.
Online julegaveindkøb deler vandene. Fire ud af ti danskere regner med at købe julegaver på nettet i år. Tre ud af ti vil ikke købe gaver på nettet. Det viser en undersøgelse, Epinion har lavet for FDIH blandt 378 respondenter i september. Halvdelen af dem, der køber gaver på nettet, gør det fordi det spafef tid.
Undersøgelsen viser også, at de julegaver, der bliver købt flest af på nettet, er i kategorierne Legetøj, gavekort og oplevelser, software, film, spil og musik.
Guide til sikker e-handel
For jer, der ikke har taget endelig stilling, kommer her en guide til sikker e-handel fra e-mærket, den danske mærkningsordning for sikker nethandel.
Tjek om varen er på lager
Vær altid opmærksom på, om netbutikken har den ønskede vare på lager, eller om den regner med ekstra leveringstid. De fleste netbutikker angiver ud for hver enkelt vare, om den er på lager, eller om den først skal bestilles hjem.
Vær ekstra opmærksom i julen - ring og tjek lagerstatus
Alting går lidt hurtigere i julen, og bliver der pludselig bestilt mange af den samme vare, kan man ikke altid regne med den angivne lagerstatus. Derfor er det en god idé at kontakte den pågældende netbutik og dobbelttjekke. Mange netbutikker udvider da også deres telefontider og svarer hurtigere på mails, så der bliver lidt mindre ventetid for de mange forbrugere, der har brug for hjælp i den travle juletid.
Tjek om der er leveringsgaranti før jul
De fleste netbutikker har leveringsgaranti, hvis gaven er bestilt inden en bestemt dato. Det gør de ved at holde sig opdateret med seneste nyt fra Post Danmark og andre distributører. Er du typen, der klarer alle indkøbene i begyndelsen af november, bliver det ikke et problem, men er du lidt sent ude, er det vigtigt at kigge efter en leveringsgaranti, inden du klikker på køb knappen. Oplyser netbutikken det ikke på siden, så skriv eller ring og spørg.
Tjek om du har udvidet fortrydelsesret
Som forbruger har man altid, som minimum, 14 dages fortrydelsesret, når man handler på nettet. Det er sjældent nok, når man køber julegaver, der skal kunne byttes. Derfor er der rigtig mange netbutikker, der udvider bytteretten, så man har mulighed for at bytte gaver ind i januar. Tjek derfor altid hvad netbutikken skriver om julegavebytning, før du køber.
Få gaverne leveret under træet
Rigtig mange danskere holder ikke jul hjemme. Derfor kan det være en god idé at undersøge, om netbutikken tilbyder levering til en anden adresse end den, der er tilknyttet dit betalingskort.
Betal altid med kort
Mange netbutikker tilbyder forskellige betalingsmuligheder som f.eks. bankoverførsel eller checkbetaling. Du bør dog altid, så vidt det er muligt, vælge at benytte dit betalingskort, da du dermed er beskyttet af indsigelsesordningen, som betyder, at din kortudsteder kan tilbageføre et beløb, der er trukket fra din konto, såfremt du ikke modtager din vare, har fortrudt købet inden du modtager varen, har været udsat for et misbrug af dine kortoplysninger eller hvis der er trukket et højere beløb, end du har godkendt ved bestillingen. Sørg derfor også altid for at gemme kvitteringen, og tjek om netbutikken har hævet det rigtige beløb på din konto.
(E-mærket)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter