Nettet ændrer danskernes forbrug
De danske forbrugere bruger i stigende grad nettet til at undersøge markedet, før de køber en vare.
Det er de færreste danskere, der køber en vare uden er par indledende klik på internettet.
Det viser en omfattende kortlægning af danskernes søge- og købsadfærd på nettet, som Epinion har foretaget for Eniro Danmark.
95 procent søger informationer om produkter, de overvejer at købe, inden de beslutter sig for et eventuelt køb.
Det er ofte priserne, som bliver tjekket på nettet, før turen går ned i butikken eller forbi webshoppen. 93 procent tjekker prisen på en vare på nettet, før de køber den.
- Moderne forbrugere er troløse. Er de ude efter en bestemt vare, som de kan få nemmere eller billigere et andet sted, køber de den der. Det understreger med al tydelighed, hvor centralt det er for detailhandlen at være synlige og søgbare på nettet. Dem, der ikke er til stede her, vil kort sagt tabe kampen om fremtidens kunder. Det siger Stefan Kercza, der er adm. direktør i Eniro Danmark, i en udtalelse.
Produkter forsvinder fra fysiske butikker
Mange danskerne undlader også ofte at gå i de fysiske butikker og køber i stedet deres varer online. Vi køber varer for op mod 50 milliarder kroner på nettet hvert år. Det kan have betydning for, hvilke varer vi vil se i de fysiske butikker i de kommende år, vurderer Stefan Kercza.
- Vi kan se, at de varer, vi køber hyppigst på nettet, nærmest er ved at forsvinde fra de fysiske butikshylder. Det gælder f.eks. bøger, film og musik, som vi storshopper online. Og den tendens vil efter alt at dømme fortsætte med flere og flere varegrupper i de kommende år, siger Stefan Kercza.
2.009 repræsentativt udvalgte danskere har deltaget i undersøgelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter