Guide: Sådan håndterer du vrede kunder
Konflikter med kunder kan være meget belastende for de ansatte. Her er derfor en guide til, hvordan man håndterer vrede kunder.
En stor del af HK's medlemmer arbejder med mennesker i det daglige. Det gælder også for mange af de medlemmer, som står i butik. Derfor har HK lavet en guide til, hvordan man takler vrede kunder.
1. Kom ikke med modargumenter
Det kan godt være, at kunden forklarer dig, at firmaet er fyldt med uprofessionelle mennesker. og siger ting som "Det er nu fjerde gang jeg ringer." eller "Hvorfor er I så amatøragtige." Her skal man ikke modargumentere. Giv i stedet udtryk for, at du kan se, at situationen er uheldig og hold hele tiden fokus på sagen.
2. Stå et sted, du kan komme væk
Bliver situationen tilspidset, og står du i samme rum som kunden, så sørg for, at du står et sted, hvor du kan komme væk. Det er ikke kun fordi, du evt. skal kunne flygte, men også fordi det er meget ubehageligt at føle sig trængt op i en krog.
3. Anderkend kunden
Det er vigtigt, at kunden føler sig hørt. Sig fx ”Jeg kan godt mærke, at det her fylder for dig”. Det er ikke det samme som at sige, at vedkommende har ret.
4. Skær igennem hvis nødvendigt
Hvis kunden ikke slapper af herefter, må du skære igennem og sige: ”Vi kommer vist ikke længere lige nu. Jeg bliver nødt til at have en kollega/min chef til at se på sagen. Det kan ikke blive lige nu, men klokken xx/i morgen”.
Det kan også være godt, hvis en kollega bryder ind. Det afleder ofte situationen.
5. Tal om konflikten efterfølgende
Det er vigtigt ikke at tage konflikten med hjem, så det er godt at tale med sine kollegaer om det samme dag. Hvis du har overværet en konflikt, så lyt til din kollega og lad være med at komme med negative kommentarer, også selvom du måske ikke synes, at din kollega håndterede konflikten godt. Den slags må vente til et andet og mere roligt tidspunkt.
LÆS OGSÅ: Nye tal: Nærmest alle har fået møgfald fra kunderne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter