Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Øget trivsel betyder øget omsætning hos møbelkæder

Foto: Idemøbler



Thursday den 12 October 2017 kl. 10:52 af: Dennis Clausager

En strategisk satsning på medarbejdertrivsel har givet gode resultater i to af Lars Larsens møbelkæder.

Efter et par turbulente år, hvor et nyt it-system satte både ledelse og medarbejder under pres, er der nu grund til store smil hos ILVA og IDEmøbler. En målrettet indsats for at højne medarbejdernes trivsel har betydet, at arbejdsglæden er steget markant. Ledelsen er ikke i tvivl om, at det har betydning for, at omsætningen i de to møbelkæder også er stigende.

Årelangt arbejde

Siden 2014 har IDdesign målt medarbejdernes trivsel hvert år. I den første analyse lå tilfredsheden under gennemsnittet for dansk detailhandel, men siden er det kun gået opad, og nu ligger arbejdsglæden hos medarbejderne i ILVA og IDEmøblere et stykke over gennemsnittet.

- Vi har en klar ambition om at være Danmarks bedste arbejdsplads, så vi er ikke i mål endnu. Men resultatet er en vigtig milepæl i et årelangt, strategisk arbejde, siger IDdesigns direktør Michael Christiansen, og fortsætter:

- Det er afgørende, at vores medarbejdere trives godt og er stolte af at arbejde hos os, for jeg er helt overbevist om, at tilfredse medarbejdere giver tilfredse kunder, konstaterer Michael Christiansen.

Målrettet indsats

De seneste år har IDdesign derfor arbejdet målrettet på at øge medarbejdernes trivsel. Blandt andet bliver der ud fra trivselsundersøgelsen udarbejdet en handlingsplan for hver enkelt butik og afdeling, og medarbejderne får bl.a. tilbudt uddannelse og træning. Hvert kvartal bliver der fulgt op på handlingsplanerne, og efter et halvt år mødes direktionen med en række medarbejdere til et midtvejsseminar for at evaluere og justere indsatsen.

- Vi bruger mange ressourcer på at øge arbejdsglæden, fordi vi mener det er en god og vigtig investering. Vi kan se, at det tiltrækker og fastholder de dygtigste medarbejdere og dermed sikrer vores kunder den bedste service. Helt konkret udmønter det sig i omsætningen i ILVA og IDEmøbler, som er steget i takt med arbejdsglæden, lyder det fra Michael Christiansen.

97 procent har deltaget

Undersøgelsen af medarbejdernes arbejdsglæde er udarbejdet af det uafhængige analysebureau FactFactory, der især arbejder med trivselsmålinger inden for detailhandlen. Her bider man især mærke i, at 97 procent af medarbejderne hos ILVA og IDEmøbler har deltaget i årets undersøgelse.

- At så mange medarbejdere vælger at besvare spørgsmålene er i sig selv positivt. Det viser, at de interesserer sig for deres arbejdsplads og føler, at deres mening tæller og kan føre til forandringer, siger Henrik Johan Nielsen, direktør i FactFactory.

De parametre, der ifølge analysen betyder mest for butiksmedarbejderne i ILVA og IDEmøbler, er muligheden for personlig udvikling, kompetent ledelse og gode kollegaer.
 
LÆS OGSÅ: Top-10: Her er ledernes største udfordringer



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD