Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Svindlere malker danske netbutikker for millioner

Foto: detailfolk.dk



Friday den 23 June 2017 kl. 10:18 - Kilde: FDIH

Rigtig mange danske netbutikker bliver udsat for svindel, viser ny undersøgelse. Ofte kan politiet ikke hjælpe.

Danske netbutikker bliver plaget af svindlere, der forholdsvis risikofrit kan snyde sig til forskellige varer. Det viser en ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Siden årsskiftet har seks ud af ti danske netbutikker været ramt af svindel. I gennemsnit giver det et tab på 36.491 kroner om måneden til de implicerede, mens udgifterne til forebyggelse og overvågning i snit ligger på godt 8.000 kroner.

- Det er et stort problem for netbutikkerne, som udover at miste penge til svindlerne også bruger mange kræfter og penge på at forebygge svindel, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH, på foreningens hjemmeside.

- De ressourcer kunne i stedet bruges på at udvikle virksomheden og dermed stå stærkere i den globale konkurrence. Derfor er det vigtigt, at problemet bliver prioriteret af alle relevante parter, fortsætter han.

Dårlige erfaringer med politiet

Undersøgelsen viser også, at mange netbutikker har dårlige erfaringer med politiets håndtering af sagerne.

Syv ud af ti netbutikker anmelder svindlen, når den sker, men kun seks procent er tilfredse med myndighedernes indsats. Omkring halvdelen betegner det som rent tidsspilde at involvere politiet.

- Hver tredje netbutik anmelder ikke svindel, fordi det er for besværligt, og fordi de har dårlige erfaringer med politiets arbejde. Det forstår vi desværre godt, for når politiet på trods af tydelige beviser ikke kan løfte sager mod storsvindlere, er det svært at bevare troen på, at det nytter noget at anmelde det. Vi opfordrer dog stadig vores medlemmer til at anmelde alle sager, siger Niels Ralund.

LÆS OGSÅ: Trods snak om svindel og kopivarer: Danskerne roser netbutikker

Læs hele artiklen på FDIH


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD