Svindlere malker danske netbutikker for millioner
Rigtig mange danske netbutikker bliver udsat for svindel, viser ny undersøgelse. Ofte kan politiet ikke hjælpe.
Danske netbutikker bliver plaget af svindlere, der forholdsvis risikofrit kan snyde sig til forskellige varer. Det viser en ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Siden årsskiftet har seks ud af ti danske netbutikker været ramt af svindel. I gennemsnit giver det et tab på 36.491 kroner om måneden til de implicerede, mens udgifterne til forebyggelse og overvågning i snit ligger på godt 8.000 kroner.
- Det er et stort problem for netbutikkerne, som udover at miste penge til svindlerne også bruger mange kræfter og penge på at forebygge svindel, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH, på foreningens hjemmeside.
- De ressourcer kunne i stedet bruges på at udvikle virksomheden og dermed stå stærkere i den globale konkurrence. Derfor er det vigtigt, at problemet bliver prioriteret af alle relevante parter, fortsætter han.
Dårlige erfaringer med politiet
Undersøgelsen viser også, at mange netbutikker har dårlige erfaringer med politiets håndtering af sagerne.
Syv ud af ti netbutikker anmelder svindlen, når den sker, men kun seks procent er tilfredse med myndighedernes indsats. Omkring halvdelen betegner det som rent tidsspilde at involvere politiet.
- Hver tredje netbutik anmelder ikke svindel, fordi det er for besværligt, og fordi de har dårlige erfaringer med politiets arbejde. Det forstår vi desværre godt, for når politiet på trods af tydelige beviser ikke kan løfte sager mod storsvindlere, er det svært at bevare troen på, at det nytter noget at anmelde det. Vi opfordrer dog stadig vores medlemmer til at anmelde alle sager, siger Niels Ralund.
LÆS OGSÅ: Trods snak om svindel og kopivarer: Danskerne roser netbutikker
Læs hele artiklen på FDIHFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter