Føtex-direktør: Vores lavere priser er en succes
Discount-krigen er langt fra død. Føtex høster nu frugterne af deres nedsatte priser. Men der er også ulemper ved strategien.
I sensommeren 2017 valgte Føtex at sætte priserne ned på over 2000 varer. Den strategi har givet mere salg i butikkerne. Det fortæller Førex direktør, Thor Jørgensen, til Business.
Føtex havde ellers i en årrække mistet markedsandele til discountbutikkerne. Derfor valgte kæden at investere en kvart milliard kroner i at sænke priserne på cirka en femtedel af varerne.
- Vi havde en tro på, at prisnedsættelserne kunne drive en vækst i volumen på 10 pct., men nu ser vi en vækst i volumen på 18 pct. på frugt og grønt. Det er rigtigt meget. Det havde jeg ikke tænkt skulle ske så hurtigt, som det er sket, så det er gode tegn, siger Thor Jørgensen.
Kunderne vælger de dyre fra
I december blev der solgt 12 procent mere af de nedsatte varer sammenlignet med december 2016. Men prisnedsættelsen har ikke ændret alting fra den ene dag til den anden. Det erkender direktøren. Strategien betyder nemlig også, at de dyrere varer bliver valgt fra til forskel for de billige.
- Så længe vi får flere kunder, giver det OK mening i forhold til salget, men når den ene vare spiser af den anden, skal volumen løfte sig meget, før vi er med, siger Thor Jørgensen.
LÆS OGSÅ: Ny udvikling i discountkrigen: Føtex sænker priserne
Læs hele artiklen på BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter