Forkerte gebyrer i netbutikken skyldes manglende viden
Når netbutikkerne tager for høje gebyrer, skyldes det manglende viden om gebyrreglerne, mener Foreningen for Dansk Internethandel.
For nyligt kunne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter en stikprøveundersøgelse konkludere, at hver tredje netbutik har taget for høje kortgebyrer.
LÆS OGSÅ: Hver tredje netbutik tager for høje gebyrer
Hos Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) mener man, at forkert opkrævning af gebyrer oftest skyldes fejl og manglende viden. Foreningen mener heller ikke, at problemet er så stort, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påpeger, da det kun er hver femte netbutik, der opkræver kortgebyrer hos forbruger, resten betaler selv gebyret.
- Det er ærgerligt både for nethandlen og for forbrugerne, når der sker fejl, som kan rykke ved tilliden mellem kunder og netbutikker. Det er dog en meget lille andel af netbutikkerne, der fejler, siger kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil, i en udtalelse.
Netbutikker rettede ind
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøgte 45 netbutikkers opkrævning af betalingskortgebyrer hos deres kunder. Hver tredje opkrævede for høje gebyrer, men butikkerne rettede efterfølgende ind og følger ny styrelsens regler.
- Der er ingen seriøse netbutikker, som bevidst forsøger at snyde. Alene det faktum at alle netbutikkerne i undersøgelsen har rettet ind, viser tydeligt, at det er en misforståelse, vurderer Henrik Theil.
LÆS OGSÅ: Fysiske butikker kan komme til at hænge på online returret
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter