Forkerte gebyrer i netbutikken skyldes manglende viden

Når netbutikkerne tager for høje gebyrer, skyldes det manglende viden om gebyrreglerne, mener Foreningen for Dansk Internethandel.
For nyligt kunne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter en stikprøveundersøgelse konkludere, at hver tredje netbutik har taget for høje kortgebyrer.
LÆS OGSÅ: Hver tredje netbutik tager for høje gebyrer
Hos Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) mener man, at forkert opkrævning af gebyrer oftest skyldes fejl og manglende viden. Foreningen mener heller ikke, at problemet er så stort, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påpeger, da det kun er hver femte netbutik, der opkræver kortgebyrer hos forbruger, resten betaler selv gebyret.
- Det er ærgerligt både for nethandlen og for forbrugerne, når der sker fejl, som kan rykke ved tilliden mellem kunder og netbutikker. Det er dog en meget lille andel af netbutikkerne, der fejler, siger kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil, i en udtalelse.
Netbutikker rettede ind
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøgte 45 netbutikkers opkrævning af betalingskortgebyrer hos deres kunder. Hver tredje opkrævede for høje gebyrer, men butikkerne rettede efterfølgende ind og følger ny styrelsens regler.
- Der er ingen seriøse netbutikker, som bevidst forsøger at snyde. Alene det faktum at alle netbutikkerne i undersøgelsen har rettet ind, viser tydeligt, at det er en misforståelse, vurderer Henrik Theil.
LÆS OGSÅ: Fysiske butikker kan komme til at hænge på online returret
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Kommentarer |
Afstemning
Seneste nyheder
Kendte detailprofiler er med i regeringens nye vækst-team
Netto trækker op i stærkt regnskab fra Dansk Supermarked
Netsupermarked går fra optur til nedtur
7-Eleven går tilbage - men vil åbne flere butikker
Teenager nomineret som årets bedste nye E-købmand
Dansk modebrand lukker butikker efter mio-underskud
Opkøbt netbutik vokser med 47 procent
Ny bog om fremtidens detail: 14 tips til kunderejser