Forbrugerombudsmanden: Netbutikker taler usandt om sager
Tre netbutikker fortæller deres kunder, at politisagen imod dem skulle være afvist. Men det passer ikke, siger Forbrugerombudsmanden.
Netbutikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk påstår over for deres kunder, at Forbrugerombudsmandens politianmeldelse er blevet afvist.
Det passer bare ikke, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Påstanden er blandt andet blevet fremlagt på Trustpilot, i telefonsamtaler og i mails til kunder, når kunderne har klaget og anmodet om tilbagebetaling.
Alle tre netbutikker er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, fordi det ikke fremgår tydeligt nok, at de oplyste priser forudsætter et månedligt abonnement. Samtidig har Forbrugerombudsmanden anlagt en sag ved Sø- og handelsretten, som heller ikke er afgjort endnu.
- Det er naturligvis groft, når netbutikkerne afviser krav om tilbagebetaling fra deres kunder med urigtige påstande om, at de skulle være blevet frifundet for tilbagebetalingskrav ved domstolene. Derfor har jeg fundet det nødvendigt at dementere de urigtige oplysninger, som netbutikkerne kommer med, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Direktør afviser
Direktøren for de trenetbutikker - Rasmus Andersen - er helt uenig med Forbrugerombudsmandens kritik.
I en mail til Detailfolk.dk understreger han, at kunder ikke lokkes i en fælde, men derimod bliver informeret om, at der er tale om medlemsklubber. Direktøren mener heller ikke, at man afviser klager fra kunderne ved at henvise til de pågældende sager.
- Men vi anerkender imidlertid, at enkelte medarbejdere kan have misforstået sagens status og derved - i ganske få tilfælde - have været upræcise i deres oplysninger om sagen, skriver han til Detailfolk.dk.
- Det tager vi naturligvis ansvar for at rette op på og gennemfører derfor hurtigst muligt en intern orientering om status, så alle relevante medarbejdere er fuldt oplyst herom, skriver Rasmus Andersen.
Samtidig anklager han Forbrugerombudsmanden for manglende lyst til at indgå i dialog.
- I stedet for dialog konstaterer vi endnu en gang, at Forbrugerombudsmandens foretrukne kommunikationskanal om sagen tilsyneladende er pressemeddelelser til offentligheden. Det tager vi til efterretning, siger Rasmus Andersen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter