Melder kaffekæde til politiet efter klager
Utilfredse kunder fortalte Forbrugerombudsmanden om deres oplevelser i københavnsk kaffekæde. Sagen ender nu hos politiet.
Kaffekæden Original Coffee, som driver 11 caféer, er blevet meldt til politiet for brud på betalingsloven.
Forbrugerombudsmanden står bag politianmeldelsen. De har modtaget klager fra kunder, som ikke kunne få lov til at betale med kontanter.
Ifølge kunderne blev deres mønter og sedler afvist af personalet, fordi caféen ikke havde byttepenge og at caféen i det hele taget ikke tog imod kontanter på grund af risikoen for indbrud.
Men butikker og caféer skal - med enkelte undtagelser - tage imod kontanter, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Selve anmeldelsen faldt i december, og siden har Original Coffee meddelt Forbrugerombudsmanden, at kæden nu vil tage imod kontanter.
- Som udgangspunkt skal alle tage imod kontant betaling, medmindre der kun er selvbetjening, eller man handler på nettet. Virksomheder kan ikke tilsidesætte kontantreglen af frygt for indbrud, corona eller af andre årsager, siger Christina Toftegaard Nielsen, som er forbrugerombudsmand.
Tidligere har ejeren af Original Coffee - Jonas Skovsted - fortalt om, hvordan betaling med kontanter har været en byrde, fordi det giver mere administrativt bøvl og kan være mindre hygiejnisk.
Det fortalte han til Berlingske.
- Min holdning er, at man som erhvervsdrivende over tid skal have mulighed for at sige nej tak til kontanter eller i hvert fald selv vælge, hvilke betalingsmuligheder, man vil tilbyde sine gæster, sagde Jonas Skovsted til avisen.
TO TIDLIGERE SAGER
I 2021 politianmeldte Forbrugerombudsmanden også to andre virksomheder for at overtræde kontantreglen i betalingsloven.
Den ene sag angik en burgerkæde, som flere gange havde afvist kontant betaling. Sagen er blevet afsluttet af politiet, efter burgerkæden er taget under konkursbehandling.
Den anden politianmeldelse vedrører en isbutik, der drives af en enkeltmandsvirksomhed. Forbrugerombudsmanden havde siden isbutikkens åbning modtaget en række klager over, at isbutikken ikke tog imod kontanter.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
LÆS OGSÅ: Sager om udveksling af information ender hos Bagmandspolitiet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter