Forbrugere modsiger myte om butikker og nethandel
Kun et mindretal af danskerne bruger fysiske butikker som gratis prøverum, inden de køber ind på nettet. Det viser nye tal.
Langt de fleste butiksansatte har helt sikkert oplevet kunder, som lige skal se nærmere på et bestemt produkt, inden de forsvinder ud af døren igen.
At de går direkte hjem og gennemfører handlen på nettet, hvor prisen måske er en smule lavere, virker oplagt.
Men faktisk er det et fåtal af danskere - 6 procent - der bruger fysiske butikker som gratis prøverum. Til gengæld fortæller 20 procent, at de tjekker varen ud online for derefter at købe den i en fysisk butik.
Det viser en undersøgelse af danskernes udsalgsvaner, som analyseinstituttet Kantar har foretaget for Pricerunner.
- Det har i mange år været brugt som kritik af online butikker, at kunder brugte de fysiske butikker som udstillingsvindue eller prøvelokale for så derefter at købe varen billigere online. Det er ikke et billede som forbrugerne kan nikke genkendende til, siger Martin Andersen i en pressemeddelelse. Han er direktør i PriceRunner.
17 procent af danskerne går fra butik til butik for selv at sammenligne priser, inden de køber noget.
En social begivenhed
Undersøgelsen peger på, at mange forbrugerne især har en forkærlighed for de fysiske butikker, når det gælder tilbudsjagt.
For en tredjedel af forbrugerne er udsalg ofte en social begivenhed, hvor de kan bruge tid sammen med familie og venner. Til det formål er de fysiske butikker bedre egnet end nethandlen.
- Det er hyggeligt at være på udsalg. Det skal være en god oplevelse, hvor du sammen med familier og venner kan tjekke ud hvad der er på tilbud og blive inspireret, siger Martin Andersen og fortsætter:
- Formålet er som udgangspunkt ikke at købe noget, men oftest ender det med at vi køber noget på udsalget, fordi vi fandt et godt tilbud.
Sort fredag i butikkerne
Når det meste af detailhandlen om få dage går amok til Black Friday, så planlægger halvdelen af forbrugerne at gå online, mens den anden halvdel smutter ud i de fysiske butikker.
At undersøgelsen deler Black Friday op på midten er værd at hæfte sig ved, mener Martin Andersen.
- Det viser at de fysiske butikker fortsat har en vigtig rolle når danske forbrugere går på udsalg. Det er faktisk overraskende, at Black Friday udsalget er et 50/50 udsalg mellem online og fysiske butikker, siger han.
- Men lige så overraskende det er lige så betryggende er det, for det viser, at de fysiske butikker spiller en meget vigtig rolle i detailhandlen, fortsætter Martin Andersen.
LÆS OGSÅ: Afviser Black Friday - laver kampagne med DBA i stedet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter