Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Rapport: Så meget vokser nethandlen i 2019





Monday den 16 September 2019 kl. 11:37 af: Kristian Holgersen

Danskernes appetit på nethandel fortsætter med at stige. En ny rapport sætter ord og tal på udviklingen.

Den samlede e-handel, som de danske forbrugere står for, kommer til at vokse med fem procent til 140,7 milliarder kroner i 2019.

Bekvemmelighed, pris og en generation af digitalt indfødte er blandt forklaringerne, lyder vurderingen fra en ny rapport fra Dibs, som leverer betalingsløsninger til over 35.000 nordiske netbutikker.

- Vi ser i disse år, at unge, som er flasket op med e-handel fra barnsben, begynder at flytte hjemmefra, købe egen bolig og stifte familie. For dem vil e-handel i stigende grad udfylde flere af deres shoppingbehov, hvilket mange butikker også har fået øjnene op for, siger Henriette Høyer i en pressemeddelelse. Hun er Head of Sales i Dibs.

- Det er derfor ikke overraskende, at andelen af danskere, som for eksempel køber dagligvarer online, stiger med 11 procent fra sidste år, og at det marked alene udgør 7,7 milliarder kroner, fortsætter hun.

Rapporten Dansk e-handel 2019 er baseret på en YouGov-rundspørge blandt 7.000 nordiske respondenter - heraf 2.000 danskere.

Kinesiske varer taber terræn

Blandt de udenlandske konkurrenter ser netbutikkerne med billige varer fra Kina ud til at være mindre populære end tidligere.

I 2018 handlede 37 procent af de danske forbrugere i en kinesisk netbutik, men i årets rapport falder tallet til 28 procent.

- Når det kommer til handlen i udlandet, så får de kinesiske webshops lidt af en lussing, som måske skyldes diskussioner om farlig kemi og forkerte størrelser, hvilket ikke opvejes af den lavere pris, siger Henriette Høyer og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at du ofte kan opnå bedre priser i udlandet. Men omvendt, så vægter danskerne ting som nem returnering, sikker betaling, klarhed omkring forbrugerrettigheder og told meget højt. Så pris er måske ikke så kraftfuld en parameter som tidligere.

De svenske og britiske butikker går også tilbage - de tyske og amerikanske går frem. I alt handler 46 procent af danskerne hos udenlandske netbutikker i år, vurderer rapporten.

LÆS OGSÅ: Klumme: Truslen fra nethandlen er vildt overdrevet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD