Rapport: Så meget vokser nethandlen i 2019
Danskernes appetit på nethandel fortsætter med at stige. En ny rapport sætter ord og tal på udviklingen.
Den samlede e-handel, som de danske forbrugere står for, kommer til at vokse med fem procent til 140,7 milliarder kroner i 2019.
Bekvemmelighed, pris og en generation af digitalt indfødte er blandt forklaringerne, lyder vurderingen fra en ny rapport fra Dibs, som leverer betalingsløsninger til over 35.000 nordiske netbutikker.
- Vi ser i disse år, at unge, som er flasket op med e-handel fra barnsben, begynder at flytte hjemmefra, købe egen bolig og stifte familie. For dem vil e-handel i stigende grad udfylde flere af deres shoppingbehov, hvilket mange butikker også har fået øjnene op for, siger Henriette Høyer i en pressemeddelelse. Hun er Head of Sales i Dibs.
- Det er derfor ikke overraskende, at andelen af danskere, som for eksempel køber dagligvarer online, stiger med 11 procent fra sidste år, og at det marked alene udgør 7,7 milliarder kroner, fortsætter hun.
Rapporten Dansk e-handel 2019 er baseret på en YouGov-rundspørge blandt 7.000 nordiske respondenter - heraf 2.000 danskere.
Kinesiske varer taber terræn
Blandt de udenlandske konkurrenter ser netbutikkerne med billige varer fra Kina ud til at være mindre populære end tidligere.
I 2018 handlede 37 procent af de danske forbrugere i en kinesisk netbutik, men i årets rapport falder tallet til 28 procent.
- Når det kommer til handlen i udlandet, så får de kinesiske webshops lidt af en lussing, som måske skyldes diskussioner om farlig kemi og forkerte størrelser, hvilket ikke opvejes af den lavere pris, siger Henriette Høyer og fortsætter:
- Der er ingen tvivl om, at du ofte kan opnå bedre priser i udlandet. Men omvendt, så vægter danskerne ting som nem returnering, sikker betaling, klarhed omkring forbrugerrettigheder og told meget højt. Så pris er måske ikke så kraftfuld en parameter som tidligere.
De svenske og britiske butikker går også tilbage - de tyske og amerikanske går frem. I alt handler 46 procent af danskerne hos udenlandske netbutikker i år, vurderer rapporten.
LÆS OGSÅ: Klumme: Truslen fra nethandlen er vildt overdrevet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter