Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Klumme: Truslen fra nethandlen er vildt overdrevet





Om klummeskribenten

Bruno Christensen

  • 61 år
  • Direktør for Datailhandels Promotion
  • Har mange års erfaring med detailhandel og salg
  • Forfatter til 22 bøger om salg, markedsføring og ledelse. 
Thursday den 9 May 2019 kl. 10:44 af: Redaktionen

KLUMME: Aflys frygten for Amazon, og fortsæt arbejdet med at gøre butikkerne så spændende, at forbrugerne mister interessen for at handle på nettet. Nethandelens vækst -og konsekvenserne for de fysiske butikker - er vildt overdrevet.

Nethandel i Danmark har slet ikke en størrelse, der berettiger til de store avisoverskrifter, der fortæller om butikslukninger og butiksdød.

Når hele 88 procent af det samlede danske forbrug sker via de fysiske butikker, er der god grund til at tro, at hovedparten af danske butikker med en bedre indsats kan reducere nethandlen i Danmark til samme niveau som i Tyskland, hvor kun 5,5 procent af den samlede detailhandel sker online.

Jamen hvad så, når Amazon kommer?

Amazon - den globale nethandelsvirksomhed - har været på det tyske marked siden 1998, og har her en markedsandel svarende til cirka 2,7 procent. Altså ikke nogen katastrofe for de fysiske butikker, der i Tyskland markerer sig for hele 94,5 procent af det samlede forbrug.

I USA, hvor Amazon hører hjemme, har giganten kun en andel på cirka 3,5 procent af det samlede forbrug, mens 91,5 procent af de amerikanske forbrugere foretager deres indkøb i de fysiske butikker.

Begrænset indflydelse i Danmark

Amazon bliver næppe heller nogen katastrofe for de danske butikker, der har en solid kundebase af loyale kunder, der uge efter uge aflægger butikken besøg, og som foretrækker shoppingoplevelsen i bymidten, hvor caféer, kulturelle institutioner og butikker er med til at gøre dagen sjovere og festligere.

H&M, Tøjeksperten, Debenhams og flere af de store, internationale butikskæder klager over mistet salg, og aktieanalytikere giver uden større forklaring nethandlen skylden.

Også Top-Toys konkurs blev omtalt som et resultat af stigende nethandel. Så længe nethandlen kun udgør nogle få procent kan det næppe være forklaringen på de afsætningsmæssige problemer, som nogle af kæderne og stormagasinerne fortæller om.

Efterlyser godt købmandskab

Måske svaret i stedet skal findes i manglen på godt købmandskab. Kædernes centralstyrede koncepter fratager butikkens medarbejdere indsigt og indflydelse og dermed også ansvar for, hvordan salget udvikler sig.

Resultatet er blevet en “sløvhedskultur”, der af forbrugerne opleves som kedsomhed. På den måde bliver shoppingturen ind til byen en kedelig udflugt. Det gode købmandskab mangler for at skabe de unikke oplevelser.

Udfordringen for mange af midtbyens specialbutikker er derfor et stærkere fokus på såvel kunder som medarbejdere.

Sælgerne skal have optimal produktkompetence, og de skal være så engagerede i at forkæle og begejstre, at kunderne med glæde og stolthed fortæller andre om deres oplevelser.

Fælles kampagne

Den letteste måde at få kunderne tilbage til butikkerne igen er ved at gøre dem glade og stolte. Derfor bør samtlige butikker i byen forenes i en kampagne, der sidenhen bliver til en kultur, under mottoet “Glade kunder - for enhver pris”.

Butikkernes vareudbud og priser spiller naturligvis hovedrollen, men det, der gør besøget i butikkerne og i midtbyen til noget særligt, er den atmosfære, der præger de mennesker, der bevæger sig i byrummet. En atmosfære, der udgår fra de gode oplevelser, man gør i butikkerne og på caféerne.

Det gode købmandskab, der sætter kundernes tilfredshed over alt andet, er fortsat den bedste garant for at fastholde butikken, som forbrugernes foretrukne indkøbssted. Sådan har det været altid, og meget tyder på, at også i fremtiden vil det gode købmandsskab med engagerede mennesker vinde over nethandel og robotter.

Kunderne vil altid flokkes om de butikker, hvor de gode oplevelser kan ses og opleves. Hjælp kunderne tilbage til butikkerne med smil, glæde og begejstring - samt gode parkeringsforhold.

Klummeskribent: Bruno Christensen

LÆS OGSÅ: Butiksdød hærger i dansk storby



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD