For første gang runder Søstrene Grene milliarden
Toplinjen skyder i vejret hos Søstrene Grene. - Vi er meget stolte, siger topchefen, der sætter ord på virksomhedens nye strategi.
Tilføjelsen af 60 nye butikker har været med til at give Søstrene Grene en omsætning på 1,1 milliarder kroner for regnskabsåret 2018/19.
Det er en stigning på 24 procent og samtidig første gang, at den familieejede kæde når over milliarden.
- Vi er fortsat utroligt glade og taknemlige for, at folk tager så varmt imod Søstrene Grene i ind- og udland, siger topchef Mikkel Grene.
- Vi ønsker jo netop at stå for vidunderlige oplevelser og gode fund, og vi er meget bevidste om at intensivere vores kundefokus den kommende tid, så vi kan udvikle vores forretning i tråd med de behov og krav, som fremtidens kunder vil stille til os, fortsætter han.
Søstrene Grene har i øjeblikket mere end 245 butikker fordelt på 16 lande. Flere er på vej, men i et mere adstadigt tempo end tidligere, skriver Børsen.
Tunge investeringer
Virksomheden arbejder lige nu på at implementere en strategi kaldet Søstrene Grene for the Future.
Den indebærer blandt andet en omnichannel forretningsmodel, et nyt butikskoncept, øget kundefokus og fokus på ansvarlighed.
Men investeringerne trækker tydelige spor efter sig i regnskabet. Årets resultat ender med at blive mere end halveret - fra 103 millioner kroner til 49 millioner efter skat. En del af nedgangen skal dog tilskrives indtægter fra en ejendomshandel sidste år.
- Vi er tilfredse med resultatet set i lyset af, hvor mange nye butikker vi har åbnet, de store investeringer i digitalisering samt det udfordrede og omskiftelige detailhandelsmiljø, vi befinder os i, siger Mikkel Grene.
- Vi har ligeledes også brugt både penge og tid på at sætte en ny strategisk kurs for Søstrene Grene, som vi glæder os til at kunne præsentere for vores kunder, slår han fast.
Fysiske butikker er rygraden
Udviklingen på detailmarkedet har desuden fået Søstrene Grene til at skrue ned for ekspansionen af fysiske butikker, mens der i stedet bliver skruet op for den digitale indsats.
Men de fysiske butikker er stadig virksomhedens fundament, siger Mikkel Grene.
- Med denne store digitale transformation udvider vi vores perspektiv og den service, vi kan tilbyde vores kunder. Vi bygger bro mellem vores fysiske butikker og en ny digital dimension af Søstrene Grene, som vores kunder har efterspurgt, siger han og fortsætter:
- De fysiske butikker er dog fortsat rygraden i vores virksomhed, og vores nye digitale strategi har ikke ændret på det. Den 24. oktober entrerer vi et nyt marked i form af Finland.
LÆS OGSÅ: Varehuskæde omsætter for milliarder og sætter sommerrekord
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter