Fona i nyt utilfredsstillende millionunderskud
Fona må endnu en gang melde om blodrøde tal på bundlinjen, men ifølge finansdirektøren er udviklingen nu vendt og de sorte tal på vej.
F Group, der står bag elektronikkæden Fona, må igen sætte to streger under et minus på 30 millioner kroner i regnskabet for 2013/14. Stort set samme resultat kom selskabet frem til året før.
Det viser det netop offentliggjorte årsregnskab, der også vidner om en omsætning, der er faldet fra 2,1 milliarder kroner til 1,9 milliarder.
- Overordnet set kan vi ikke løbe fra, at vi har lavet et underskud på 30 millioner kroner for andet år i træk, og det er selvfølgelig langt fra tilfredsstillende. Det er der ingen tvivl om, siger finansdirektør Ole Jul Nielsen til detailfolk.dk.
Finansdirektøren, der selv kom til F Group i august, er dog langt fra slået ud af resultatet.
- Der var nogle markedsmæssige ting i starten af 2014, som slog bunden ud af tv- og pc-markedet, og som desværre gjorde, at vi ikke kom i nul, men når vi ser på tallene, som de ser ud nu, er vi optimistiske, siger han.
Fona blev i starten af 2014 ramt af store prisfald for vigtige produktgrupper samtidig med, at de tiltag, selskabet satte i værk for at effektivisere og tilpasse omkostningerne først får en fuld effekt i indeværende regnskabsår. Det gælder blandt andet den meget omdiskuterede lønnedgang for de butiksansatte.
LÆS OGSÅ: Fona-fyringer og lønnedgang skaber heftig debat
Forventer overskud næste år
Det er et halvt år siden, at F Group afsluttede regnskabet, og meget er sket siden da.
- Vi har været igennem en proces, hvor vi har prøvet at støvsuge hele forretningen. Hvad kan vi gøre bedre og mere effektivt for at optimere. Vi har været, og er for så vidt stadigvæk, igennem en optimeringsproces, hvor vi prøvet at omlægge rutiner til mere effektiv drift, forklarer Ole Jul Nielsen.
Det er dog ikke flere besparelser på vej i butikkerne, slår han fast.
- Vi forventer ikke, at vi skal spare mere i selve butikkerne. Det er mest rutiner omkring indkøb, distribution og administration, som vi er meget langt med. Vi er kommet langt med at få støvet Fona lidt af og få kæden op i gear med nogle bedre marginaler, siger han.
Men betyder det så, at de røde tal snart bliver sorte?
- Vi tror ikke, at vi når det i år, men det gør vi til næste år, understreger Ole Jul Nielsen.
Har overtaget placeringer fra Expert
Ole Jul Nielsen vurderer over for detailfolk.dk, at konkurrencesituationen på forbrugelektronikmarkedet for Fona er bedret, efter Expert har lukket en del af sine butikker. Han frygter heller ikke den nye kæde, som konkurrenten er på vej med.
LÆS OGSÅ: Her åbner Experts nye varehuse
- Det tager jo noget tid at indkøre en ny kæde, og vi ser konkurrencen bedre på den måde, at vi tidligere lå dør om dør med Expert i centrene og på strøgplaceringerne, hvor deres nye butikker forventeligt vil ligge placeret mere a la Elgigantens i centrene og uden for byerne, siger han og understreger, at Fona fortsat har en stor kundestrøm.
- Vi har stadig en 14 millioner mennesker, som går igennem vores butikker om året. Det tal er svagt stigende, og der er ikke noget, der tyder på, at Fona ikke har det kundeunderlag, der skal til for at skrive en fornuftig forretning, siger økonomidirektøren.
Experts lukning af butikker har samtidig givet Fona mulighed for at overtage to placeringer i Aarhus-området fra konkurrenten. Den ene var placeret bedre end en nærliggende Fona, der derfor er blevet flyttet, mens den anden placering i Bruun's Galleri var helt ny for Fona. Med den nye butik, ligger Fona med sine 57 butikker, hvor kæden skal rundt om i landet, og der er derfor ikke umiddelbart nye butikker på vej, slår Ole Jul Nielsen fast.
Han forventer, at væksten fremadrettet blandt andet skal komme fra kædens omnichannel-tiltag, der blandt andet giver kunderne mulighed for at købe varer på nettet til afhentning i butikken. Samtidig skal nettet også spille en langt større rolle i de fysiske butikker.
- Vi satser voldsomt på at få vores netbutik positioneret, så det er den vej man møder Fona - både i butikken, men også hjemmefra, siger Ole Jul Nielsen til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter