Flere af detailhandels tunge navne går sammen om fælles kampagne
Dårlig opførsel fra kunderne er et problem, lyder det fra flere butikskæder, som nu er gået sammen om en fælles kampagne.
En kampagne med budskabet ”Tak, fordi du holder den gode tone” bliver rullet ud på sociale medier og i flere af landets butikker.
Bag kampagnen står en række af de tunge navne i detailhandlen - Lidl, Dagrofa, Maxi Zoo, Salling Group, Coop, HK Handel og Circle K. Salling Group - som alle har oplevet problemer, at kundernes dårlige opførsel går ud over medarbejderne.
- Det er ikke en ny problemstilling, men vi kan se en udvikling, som tog fart under Covid 19-pandemien, og som vi tydeligt har kunnet mærke eskalerede yderligere i takt med den eksplosive inflation sidste år, siger Louise Gade, HR-direktør i Salling Group.
- Vi har længe trænet vores medarbejdere i konfliktnedtrapning, men vi oplever et behov for nu også at appellere direkte til kunderne selv, siger hun.
De fleste har prøvet det
En undersøgelse fra HK Handel har tidligere vist, at 80 procent af de adspurgte medlemmer var blevet talt grimt eller nedsættende til af kunder inden for det seneste år, mens 14 procent har oplevet at blive truet med vold.
Oplevelserne kan være så voldsomme, at medarbejderne har haft brug for psykologhjælp efterfølgende.
- Det er fuldstændig uacceptabelt, at den type opførsel er blevet hverdagskost for de ansatte. Det vidner om, at der er en kultur, som skal ændres, siger Mette Høgh, formand for HK Handel.
- Og her er det vigtigt, at lederne i butikkerne er dem, der går forrest og beskytter medarbejderne ved at sige fra over for de ubehøvlede kunder, siger hun.
FAKTA OM KAMAGNEN
- I alt syv parter har valgt at gå sammen om kampagnen: Lidl, Dagrofa, Maxi Zoo, Salling Group, Coop, HK Handel og Circle K.
- Kampagnen skal gøre kunderne opmærksomme på problemerne med den hårde tone. Det sker både i butikkerne, i medierne og på sociale medier.
- De involverede kæders butikker vil blive udstyret med plakater, hvor kunder opfordres til at vise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.
- Kædernes medarbejdere vil yderligere blive uddannet løbende, så de bliver endnu bedre til at håndtere konflikter med kunderne
Kilde:HK Handel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter