Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Flere af detailhandels tunge navne går sammen om fælles kampagne

Foto: Colourbox



Friday den 12 May 2023 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Dårlig opførsel fra kunderne er et problem, lyder det fra flere butikskæder, som nu er gået sammen om en fælles kampagne.

En kampagne med budskabet ”Tak, fordi du holder den gode tone” bliver rullet ud på sociale medier og i flere af landets butikker.

Bag kampagnen står en række af de tunge navne i detailhandlen - Lidl, Dagrofa, Maxi Zoo, Salling Group, Coop, HK Handel og Circle K. Salling Group - som alle har oplevet problemer, at kundernes dårlige opførsel går ud over medarbejderne.

- Det er ikke en ny problemstilling, men vi kan se en udvikling, som tog fart under Covid 19-pandemien, og som vi tydeligt har kunnet mærke eskalerede yderligere i takt med den eksplosive inflation sidste år, siger Louise Gade, HR-direktør i Salling Group.

- Vi har længe trænet vores medarbejdere i konfliktnedtrapning, men vi oplever et behov for nu også at appellere direkte til kunderne selv, siger hun.

De fleste har prøvet det

En undersøgelse fra HK Handel har tidligere vist, at 80 procent af de adspurgte medlemmer var blevet talt grimt eller nedsættende til af kunder inden for det seneste år, mens 14 procent har oplevet at blive truet med vold.

Oplevelserne kan være så voldsomme, at medarbejderne har haft brug for psykologhjælp efterfølgende.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at den type opførsel er blevet hverdagskost for de ansatte. Det vidner om, at der er en kultur, som skal ændres, siger Mette Høgh, formand for HK Handel.

- Og her er det vigtigt, at lederne i butikkerne er dem, der går forrest og beskytter medarbejderne ved at sige fra over for de ubehøvlede kunder, siger hun.


FAKTA OM KAMAGNEN

  • I alt syv parter har valgt at gå sammen om kampagnen: Lidl, Dagrofa, Maxi Zoo, Salling Group, Coop, HK Handel og Circle K.
  • Kampagnen skal gøre kunderne opmærksomme på problemerne med den hårde tone. Det sker både i butikkerne, i medierne og på sociale medier.
  • De involverede kæders butikker vil blive udstyret med plakater, hvor kunder opfordres til at vise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.
  • Kædernes medarbejdere vil yderligere blive uddannet løbende, så de bliver endnu bedre til at håndtere konflikter med kunderne

Kilde:HK Handel


LÆS OGSÅ: Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD