Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne
Langt flere kunder end tidligere opfører sig groft og chikanerende i butikkerne, lyder det fra Circle K, som nu vil bremse udviklingen.
Medarbejderne i Circle K’s butikker møder flere kunder med grænseoverskridende adfærd, viser en intern opgørelse.
Fra 2020 til 2022 er antallet af indrapporterede tilfælde gået fra 48 til 160, og samtidig svarer 70 procent af medarbejderne, at de har oplevet trusler eller chikane på deres vagter i butikken.
Blandt eksemplerne er en truende kunde, som i vrede over en manglende kvittering fra vaskehallen kastede en dåsesodavand efter en medarbejder.
- Det er helt urimeligt, at man skal mødes med chikane og trusler på sit arbejde, siger HR-direktør i Circle K, Thomas Galsgaard Larsen.
- Samtidig er sagerne af grovere karakter, og enkelte medarbejdere modtager psykologhjælp, fordi de har været udsat for ubehagelige oplevelser på jobbet. Det er på ingen måde rimeligt.
For at bremse udviklingen lancerer CircleK en kampagne, som gennem skiltning i alle butikkerne skal minde kunderne om at opføre sig ordentligt og behandle medarbejderne respektfuldt.
- Der eksisterer en usund kultur, hvor nogle få kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst. Det rammer desværre vores medarbejdere. Den dårlige tone kan betyde, at en medarbejder mister sin arbejdsglæde eller i værste fald går ned psykisk, siger Thomas Galsgaard Larsen.
Den interne undersøgelse i Circle K
- 596 ud af Circle K´s 2.800 danske butiksmedarbejdere har besvaret undersøgelsen.
- 93% af medarbejderne føler sig trygge ved at melde en sag ind om verbale og/eller fysiske overgreb på arbejdet.
- 70% af Circle K-medarbejdere i Danmark har oplevet en form for psykisk eller fysisk chikane fra kunder.
- 26% af Circle K-medarbejdere angiver at have oplevet verbale og/eller fysiske overgreb på arbejdet i den seneste måned.
- Den mest almindelige form for chikane mod Circle K-medarbejdere omfatter råb, grimt sprog, trusler og kommentarer om udseende eller køn.
Kilde: Circle K
LÆS OGSÅ: Investeringer i nye butikskoncepter trækker op i Circle K
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter