Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

FDIH: Her må du opkræve gebyr for kortbetaling

Foto: Dibs Payment Services



Friday den 12 January 2018 kl. 10:03 af: Lise Møller Schilder

Nogle kortbetalinger må butikker stadig gerne opkræve gebyrer for at modtage, mens gebyret skal fjernes for andre. Se vejledningen her.

Det kan være svært at navigere i gebyrjunglen som butik. For nyligt blev der indført et betalingsforbud mod kortgebyrer, og Konkurrencestyrelsen har derfor udsendt en vejledning kort før jul. Det skriver netbutikkernes interesseorganisation FDIH

Vejledningen hedder ”Forretningers opkrævning af gebyrer”.

Den slår fast at en butik:

- Ikke må overvælte gebyrer på kunder, der vælger at betale med et betalingskort.

-Ikke må overvælte gebyrer på kunder, der vælger at betale med en mobil betalingsløsning, der er baseret på et betalingskort.

- Gerne må overvælte gebyrer på kunder, der betaler med firmakort eller treparts betalingsordning.

- Gerne må overvælte gebyrer på kunder, der betaler med et betalingskort, som er udstedt af en bank eller en betalingskortordning, der er beliggende uden for EU.

- Gerne må tilbyde rabatter til kunder, der anvender et bestemt betalingskort.

- Gerne må kræve administrations-, drifts- og ekspeditionsgebyrer uafhængigt af betalingen.

- Forbud mod overvæltning af gebyrer på kunden

Som udgangspunkt må du altså ikke længere opkræve betalingsgebyr fra kunden ved køb i en fysisk butik eller internebutik, når betalinger gennemføres med debet- og kreditkort.

- Forbuddet omfatter private betalingskort som f.eks. Visa/Dankort, Dankort, Mastercard, Mastercard debet, Visa og Visa debet, skriver FDIH

Er den mobile betaling via app baseret på et betalingskort, må der heller ikke opkræves gebyr for denne form for betaling. Men hvis der via den mobile betaling er tale om betaling via konto-til-konto, må man gerne opkræve gebyr.

PayPal usikkerhed

Vejledningen siger ifølge FDIH ikke noget pm PayPal, men FDIH vurderer, at forretningerne ikke må opkræve betalingsgebyrer. Det skyldes, at PayPal i sit aftalegrundlag med butikkerne fastslår, at butikkerne ikke må pålægge kunden et gebyr.

Du kan se hele FDIH's vejledning her 

 LÆS OGSÅ: Omstridt gebyr afskaffet - netbutikker kan ånde lette op



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD