EU indfører ny mærkeordning for detailbranchen
En revideret energimærkeordning får betydning for en stor del af detailbranchen og skulle gerne lette overblikket for kunderne.
EU-parlamentet og EU’s Ministerråd er blevet enige om en ny forordning for energimærker, som betyder, at forbrugerne fremover kun skal forholde sig til energimærker fra A til G, mens de gamle mærker A+, A++ og A+++ lægges i graven. De får betydning for de butikker der handler med f.eks. hårde hvidevarer, fladskærme og anden type elektronik.
Med den nye mærkningsordning er det fortsat er producentens ansvar at sikre, at der er et fysisk energimærke, som følger produktet hele vejen ud til forhandlerne og dermed forbrugerne. Det skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.
Glæde hos Dansk Erhverv
Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, vækker den nye og mere enkle energimærkning glæde.
- Den nye enklere skala gør energimærkerne lettere at forstå for forbrugerne og giver samtidig producenterne incitament til at fortsætte udviklingen af mere energieffektive produkter, siger Jakob Lamm Zeuthen, der er miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv.
- Vi har set en hastig udvikling i energieffektiviteten i en lang række af de produkter, som vi omgiver os med i hverdagen, og derfor var tiden løbet fra den gamle skala. Den nye ordning vil styrke energieffektiviteten og gøre reglerne mere håndterbare for detailhandlen, fortsætter han.
Kort tid til ommærkning
Når EU-forordningen træder i kraft i 2019, får detailhandlen dog kun 14 dage til ommærke alle produkter med de nye mærker. Ommærkningen sker ikke på én gang, men for en eller flere produktgrupper ad gangen.
Med den korte tidsfrist mener Dansk Erhverv, at det kræver en fællesindsats af myndigheder, forbrugerorganisationer og erhvervsorganisationen, for at sikre en effektiv overgang til de nye mærker.
- 14 dage er meget kort tid til at få de nye mærker på plads i butikkerne. Der er mange små forhandlere, der ikke er medlem af en erhvervs- eller brancheorganisation, og som derfor på egen hånd skal orientere sig i ændringerne og ommærke produkterne. Derfor er det vigtigt, at myndighederne forstår detailhandlens udfordringer og hjælper til med at få ommærkningen til at ske effektivt, siger Jakob Lamm Zeuthen.
Dansk Erhverv og Jakob Lamm Zeuthen opfordrer de danske myndigheder til at gennemføre en informationskampagne om den nye mærkningsordning i samarbejde med forbruger- og erhvervsorganisationer.
Forordningen skal nu formelt godkendes af Rådet og Europa-Parlamentets plenarforsamling, og forventningen er, at de nye energimærker kan ses i de danske butikker i slutningen af 2019.
LÆS OGSÅ:EU-forslag er bombe under nethandel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter