Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Always on – ja selvfølgelig!"

- Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Læs bloggen her

EU-forslag kan true danske netbutikker på livet

Foto: detailfolk.dk



Onsdag den 26 april 2017 kl. 09:13 af: Kristian Holgersen - 0

I Europa-Parlamentet har de nu stemt ja til et forslag om geoblocking, der tvinger netbutikker til at sælge varer i hele EU. Dansk Erhverv advarer.

I Europa-Parlamentet har den ansvarlige komité netop stemt ja til et forslag om såkaldt geoblocking, som har til formål at gøre det nemmere for EU-borgere at handle i netbutikker fra andre lande.

Men forslaget vil være et hårdt slag mod mange danske netbutikker, fordi det kommer med en forpligtelse om at sælge varer uden for deres normale forretningsområde, lyder det fra Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

- Vi bakker op om formålet, som jo er at gøre nethandel nemmere. Desværre gør forslaget intet for at gøre det lettere for virksomhederne at sælge online over grænserne, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.

- Det bliver faktisk tværtimod sværere og mere økonomisk byrdefuldt. Det vil være et alvorligt slag mod danske netbutikker, ikke mindst de små, fortsætter hun.

Farligt for de små virksomheder

Hvis forslaget bliver endeligt vedtaget, skal danske netbutikker altså sende varer til en lang række forskellige EU-lande, som ikke nødvendigvis har samme regler for reklamation og forbrugerrettigheder.

Samtidig kan forslaget være med til at skabe logistiske vanskeligheder. Netbutikker skal nemlig selv betale for transport frem og tilbage til lande uden for deres forretningsområde i klagesager. Det kan blive voldsomt dyrt og trække tæppet væk under mindre virksomheder.

- De helt store netbutikker skal nok klare det, men for de små kan det ende med, at de må lukke eller vælge at stoppe salg online. Det gavner hverken forbrugerne eller virksomhederne, siger Lone Rasmussen.

Modstand fra flere sider

Geoblocking møder ikke kun modstand hos Dansk Erhverv. Sidste år har også FDIH taget afstand fra forslaget. Samme holdning indtog flere virksomheder over for Børsen.

- Vi ønsker kun at gå ind på markeder, hvor vi tror, vi på sigt kan få en fornuftig forretning. Det er meget omkostningsfuldt at etablere sig i andre EU-lande. Eksempelvis har vi et svensk site og tilknyttet kundeservice med svensk personale, hvilket selvfølgelig er omkostningsfyldt. Og konkurrencen på det svenske marked er benhård, så man får ikke noget forærende, forklarede marketingdirektør Claus P. Østergaard fra Friluftsland til Børsen sidste år.

Når forslaget er blevet endelig vedtaget i Europa-Parlamentet, går det tilbage til Ministerrådet. Dansk Erhverv opfordrer den danske regering til at sætte sig i spidsen for at ændre forslaget og stemme nej til forslaget, hvis ikke det bliver ændret radikalt.

LÆS OGSÅ: EU indfører ny mærkeordning for detailbranchen



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD