EU-forslag kan true danske netbutikker på livet
I Europa-Parlamentet har de nu stemt ja til et forslag om geoblocking, der tvinger netbutikker til at sælge varer i hele EU. Dansk Erhverv advarer.
I Europa-Parlamentet har den ansvarlige komité netop stemt ja til et forslag om såkaldt geoblocking, som har til formål at gøre det nemmere for EU-borgere at handle i netbutikker fra andre lande.
Men forslaget vil være et hårdt slag mod mange danske netbutikker, fordi det kommer med en forpligtelse om at sælge varer uden for deres normale forretningsområde, lyder det fra Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.
- Vi bakker op om formålet, som jo er at gøre nethandel nemmere. Desværre gør forslaget intet for at gøre det lettere for virksomhederne at sælge online over grænserne, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.
- Det bliver faktisk tværtimod sværere og mere økonomisk byrdefuldt. Det vil være et alvorligt slag mod danske netbutikker, ikke mindst de små, fortsætter hun.
Farligt for de små virksomheder
Hvis forslaget bliver endeligt vedtaget, skal danske netbutikker altså sende varer til en lang række forskellige EU-lande, som ikke nødvendigvis har samme regler for reklamation og forbrugerrettigheder.
Samtidig kan forslaget være med til at skabe logistiske vanskeligheder. Netbutikker skal nemlig selv betale for transport frem og tilbage til lande uden for deres forretningsområde i klagesager. Det kan blive voldsomt dyrt og trække tæppet væk under mindre virksomheder.
- De helt store netbutikker skal nok klare det, men for de små kan det ende med, at de må lukke eller vælge at stoppe salg online. Det gavner hverken forbrugerne eller virksomhederne, siger Lone Rasmussen.
Modstand fra flere sider
Geoblocking møder ikke kun modstand hos Dansk Erhverv. Sidste år har også FDIH taget afstand fra forslaget. Samme holdning indtog flere virksomheder over for Børsen.
- Vi ønsker kun at gå ind på markeder, hvor vi tror, vi på sigt kan få en fornuftig forretning. Det er meget omkostningsfuldt at etablere sig i andre EU-lande. Eksempelvis har vi et svensk site og tilknyttet kundeservice med svensk personale, hvilket selvfølgelig er omkostningsfyldt. Og konkurrencen på det svenske marked er benhård, så man får ikke noget forærende, forklarede marketingdirektør Claus P. Østergaard fra Friluftsland til Børsen sidste år.
Når forslaget er blevet endelig vedtaget i Europa-Parlamentet, går det tilbage til Ministerrådet. Dansk Erhverv opfordrer den danske regering til at sætte sig i spidsen for at ændre forslaget og stemme nej til forslaget, hvis ikke det bliver ændret radikalt.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter